Sidor

tisdag 31 januari 2012

-11

Förra året :)
På ett sätt tycker jag om när det är kallt, på ett sätt inte. Inte-sättet är eftersom jag alltid fryser. Till och med när det är varmt. Fast ingen annan skulle frysa så har jag kallt. Därför blir alla jätteförvånade när jag någon gång har varma händer... Förra året förfrös jag dessutom ansiktet, det blev helt uppsvullet och rött i någon vecka. Det sved och kliade och var inte alls roligt. Dessutom såg det antagligen helt hemskt ut... Det här betyder inte att jag aldrig har varmt. Jag har varmt ganska ofta, men fryser ännu oftare. Det här i kombination med att jag har jättetorr hur betyder att jag alltid använder vantar. Mina vantar som jag har nu är världens bästa, köpte dem i Tallinn för ett år sen och tycker lika mycket om dem nu som då. Jag har bara ett par vantar, så om jag tappar bort dem går det dåligt. Så har det hänt med alla mina gamla vantar, och jag har aldrig hittat dem igen.
Idag frös jag inte ens om öronen, tack vare min nya mössa jag köpte igår. Inget speciellt, men supersuperskönt. Jag ska aldrig mera gå ut utan mössa. I alla fall inte före april.
Jag tycker om att det är kallt för att det inte kan regna då, det är extra skönt att komma in, allt känns fräscht och nytt och rent och för att... Jag bara tycker om det på något sätt. Går inte att förklara exakt.

Om en stund ska jag till scouterna. Förstahjälp... Jag kom just på att jag personligen har förstajälp väldigt många gånger per år (tänker inte säga något eftersom det ändå blir fel, men typ 10). Både i scouterna och FBK finns det ett visst antal gånger man måste hålla på med någon sak, till exempel förstahjälp, men när man går igenom ganska samma saker hela tiden fattar jag inte riktigt poängen. Jag kan återuppliva, jag kan sätta en person i framstupa sidoläge, jag kan sätta på ett plåster, jag kan sköta brännskador, jag kan göra tryckförband, jag kan fixa en stukad vrist, jag vet vad man ska göra i en bilolycka, jag vet hur man sköter en person med chock och jag vet hur man ska göra om någon har skadat nacken. Eller fått en glasbit i ögat. Och ändå måste jag lära mej det här om och om igen, år efter år. Nu vet ni alltså vem ni ska ringa till när det har hänt något... Nånej, för att det inte ska vara nog med det här lär ofta FBK och scouterna dessutom helt olika. Båda två säger att andra sättet är fel. Ska man blåsa eller inte när man återupplivar (min teori är att man ska. Om man kan det ordentligt.)?  Ska man sätta nackstöd eller inte om man tror att någon har skadar nacken? Komplicerat, det här. Jag antar att det viktigaste är att man gör något, om det sen är ringer till 112 eller gör något själv (haha gör båda!) istället för att springa omkring i panik. Alltid kan man hjälpa med något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar