Sidor

fredag 6 januari 2012

Lagat egen sockermassa, check!

Det var inte alls svårt. Det tog inte ens lång tid. Nog för att det verkar vara en lätt variant, liksom wannabe-sugarpaste, men ändå. Om den funderar så köper jag aldrig mera från butiken. Riktiga receptet var 1 msk äggvita, 1 msk glukossirap och about 1 3/4 cup (250g) confectioner's sugar, som jag gissade att var samma sak som florsocker. Jannicareceptet blev då 1 msk (men ganska svårt att mäta...) äggvita, 1 msk honung när jag nu inte hittade min glukossirap och ungefär 250 g florsocker. Bara att blanda&knåda! Den ser ut att fungera helt bra, men jag bar inte ännu testat att påriktigt använda den. Det ska jag göra bara mamma och pappa lyckas bestämma sej för om vi ska ha gäster eller inte = hur många cupcakes jag ska laga.
Igår blev det ett par timmar framför webshopar, svenska, tyska, brittiska och en holländsk. Sverige vann, med kakburken.se, mest för att frakten blev så hög från Tyskland att det inte lönade sej. Snart får jag alltså min glukossirap, lite minimuffinsformar och massor av färger hit hem till posten. Jag beställde äntligen bra karamellfärgen, inte ens de som man får från apoteket här är ju riktigt bra... Och vanliga matbutikens färger är bara att glömma. Uschusch, aldrig mera! Till posten kommer nu 12 stycken nya färger som man verkligen kan färga starka och fina färger med, inte bara pastellfärger. De är alltså inte flytande eller pulver, utan pasta/gel. Karamellfärgerna är min bästa vän :) Billiga var de inte, 12 för 219 kronor, men om man köper de enskilt är de 3€ från Tyskland och 45 kr från Sverige. Ännu dyrare skulle det helt säkert bli från någon specialbutik här nära. Men nu, äntligen, får jag superbra och fina färger!
Så hittade jag massor av saker som jag nu önskar mej till födelsedagen. Karamellfärgspennor, ätbart glitter, alla möjliga roliga kakformar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar