Sidor

onsdag 28 december 2011

Julmis!

Nu när alla snälla personer som läser min blogg läser de här finns Jannica långt, långt borta ute i en stuga i Noux. Hon är på julmis, en tradition i hennes scoutkår. Där finns nästan säkert ingen el, tack för det kära storm som har blåst omkring här ett tag nu. Med på julmisen finns massor av kompisar, alla scouter, det är ju en scoutförläggning.
Julmisen är det näst bästa på hela året om man tittar på scoutgrejer. Bara sommarlägret är bättre. På julmisen finns den där speciella julmisfiilisen som bara inte finns någon annanstans. Programmet på julmisen är inte så komplicerat, det är ett rådd på den mittersta dagen som har en kvällsuppgift som hör till det på första kvällen. Resten av de tre dagarna så pysslar man nu med scoutiga och mindre scoutiga grejer, går i bastu, sover inte egentligen så mycket, har en nattmanöver och äter choko. Och bara chillar och har roligt. Det finns andra traditionella julmisprogram, som skattjakten och en annan lite speciell lek som ungefär går ut på att man söndrar ballonger ute i skogen och försöker få så mycket snö som möjligt innanför alla andras jackor. Kan bli lite svårt nu utan snö... Temat för julmisen 2011 är charterresa, så kanske att det inte finns någon snö bara är positivt. Det blir lite lättare att låtsas att man är på en strand på någon nice plats om solen skiner, det är tolv grader varmt och ingen snö.
Vår patrull 2008. Den här bilden satt jag och skrattade högt åt :) Det mest skrämmade är att jag fortfarande ser och pratar med de här människorna hela tiden, och tycker att det inte var så länge sen det här hände. Nu var det ju en tid sen...

Ojojj vad jag ser glad ut. Om jag minns rätt så hade jag ett sår som tog ganska ont i fingret just då, första och sista gången hittills jag skar med med min puukko. Allu, som ni ser bakom mej, uppfann ett plåster av eltejp. Det fungerade, jo, men...


@Julmis 2010, så här brukar det sluta.
Ojojj vad roligt att titta på julmisbilder från 2008. Alla var supersmå då, och vår patrull... Inte var det ju så länge sen? Tiden går utan att man märker det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar