Sidor

tisdag 13 december 2011

Luciadagen

Min kära lillasysters födelsedag. Hon fick fingervantar så att hennes små fingrar inte blir blåa och går av. Har hon inte en omtänksam storasyster? Jeeep luciadagen betyder inte bara lilla (som nu är 8 år) Sofie Lucias födelsedag utan också luciatåg i stan. Vargungarna från scouterna är med där som tomtar. Som den duktiga scout jag är såg jag dem utanför domkyrkan, pratade två sekunder med Soffi och Melina som övertalade mej att komma med. Utan tomteluva och scouthalsduk gick jag den vägen som kändes som minst 10 km när jag var åtta år gammal hand i hand med småscouter som skrek God Jul, Hyvää Joulua, Werry Christmas! Det var helt omöjligt för dem att säga "merry". De tyckte helt som jag för fem år sen att det var helt för lång väg. Jag kände mej riktigt stor och duktig och som om jag hade massa ansvar när jag var där med som wannabe-ledare. Såklart märkte jag att den där vägen inte är så lång egentligen, men nu var det iallafall inte minus femton som alla andra år. Snön skulle inte vara helt oönskad här i det här mörka och tyvärr inte riktigt så kalla landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar