Sidor

söndag 6 november 2011

Gullebullar

Om livet är tråkigt och trist och grått och kallt så här i november, och du bara inte skulle orka göra något och helt bara vill krypa in i en garderob och sova till våren, så baka lite tekakor! Jag gjorde det just, och de är bästa medicinen (efter blåbärssmoothie, eller kanske ännu bättre beroende på vilket humör man är) mot novemberlessenhet. De är varma och mysiga och sköna och snälla och skulle aldrig i livet ens kunna vara dum mot någon. Baka dem och livet känns genast lite mysigare! Om du dessutom kombinerar med te, kakao, eller varför inte smoothie, så överlever du garanterat hela vintern på det här.
  • 2 dl havregryn
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 2 msk ljus sirap
  • 1 äggula
  • 1 tsk salt
  • 9-10 dl vetemjöl (originalreceptet 11, jag satte 8...)
  • 100 g rumsvarmt smör
  1. Blanda havregryn & mjölk, låt stå ca 5 min
  2. Värm till 37°
  3. Smula ner jästen & blanda
  4. Blanda också i sirap, äggula, salt och nästan allt mjöl
  5. Försök få in smöret i klickar, använd händerna om det behövs...
  6. Låt jäsa 45 min
  7. Baka ut till ca 20 bullar, som får vila 5 min
  8. Som du sedan plattar ut till ca 1 cm tjocka plattor 
  9. Som du naggar (pickar med en gaffel, till alla er som inte har haft min hussalärare...)
  10. Som får jäsa 20 min, här mokade jag och de jäste säkert nästan en timme...
  11. Som du gräddar i 250° 5-8 min
  12. Och äter!
Ojoj vad jag låter som en reklam. Och ojojojoj vad bilden blev gul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar