Sidor

måndag 16 april 2012

Chokokakan

Blää också, har inga foton av själva kakan, men de kommer ikväll bara jag kan skära den och få bättre foton än när den är i formen. Jag måste bara berätta om den här eftersom den är det överlägset mest proffsiga jag någonsin har lagat, det var lätt och blev supersnyggt och supergott. 
Det är alltså en chokladkolapaj, lite som kolakladdkakan jag någon gång har gjort, men en mycket bättre version. Kolakladdkakan är en wannabeversion av den här kakan. 
Tidningen jag hittade receptet i, helt normalt att ha en prenumeration på en chokladtidning... Nää men mamma fick den till julklapp. 

Jag orkar inte skriva ut receptet när jag faktiskt kunde fota det. Lite kommentarer kan jag ändå sätta till...
  • Det är bara att glömma att kunna laga det här utan termometer. 119 grader verkar väldigt mycket, men det är bara så det blir perfekt. Tro nu, det funkar inte utan termometer och det ska verkligen vara 119 grader.
  • Osaltat smör ska man ha bara för att det håller högre kvalitet, det fungerar hur bra som helst med helt vanligt smör.
  • Man behöver inte använda choklad med över 65%, lite under går bra. Jag använder de här två blandade:

Den ljusare är 40% ungefär, den mörkare 72%. 50/50 och så går det bra!
  • Kakan räcker till hur många personer som helst. Femton, typ. Till och med mina chokomonster till familj åt två gånger och fick inte slut på den.
  • JAG sätter den verkligen inte i frysen. Ute på balkongen var det över natten, men nejnej, ingen frys. Det får man ju såklart avgöra helt själv. 
En av de bästa kakorna jag någonsin har ätit. Och varför känns det som om jag säger det om varje kaka jag bloggar om? :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar