Sidor

måndag 23 april 2012

Cakepops

Början till något som om allt går som det ska är cakepops i kväll är nu i ugnen. Jag har gjort cakepops en gång förut, men inte alls ordentligt, jag hade ingen aning vad jag gjorde då och receptet var kanske inte heller det bästa. Eftersom jag antar att ni inte har någon aning om vad cakepops är ska jag väl börja med att berätta.





De ser ut som slickepinnar, men nej, det är en "kakboll" med glasyr. Man bakar en chokladsockerkaka (eller varför inte en vanilj eller citron...), smular den till småsmå bitar och blandar med färskost eller yoghurt eller något liknande. Efter det fixar man det till bollar, svampar eller vad man nu ska ha det som och doppar dem i glasyren. Pyssla med dem efter det kan man göra absolut hur länge som helst, helt beroende på hur mycket man orkar med. Glasyren är egentligen candy melts som kostar hundramiljarder euro att beställa hit via alla möjliga websites. I alla fall för mycket för mig. Efter lite googlande och några innehållsförteckningar kom jag på att det ändå bara är vit choklad, som är färgad och ibland smaksatt. Inga problem att fixa det, alltså!
Mina kommer verkligen inte att bli så här proffsiga, vi får nu se hur det går. Övning ger väl färdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar