Sidor

måndag 25 juni 2012

Pleppoboken

Efter att ha bott här varenda en sommar i sju år och under hela den tiden läst mycket mera än vad som är bra för någon så fixade jag ett bibbakort till biblioteken här nära. Såklart utnyttjar hela familjen det och till lande kom vi med 21 böcker. Pleppoboken var en av dem.
Boken var en av de bästa jag någonsin har läst. Helt annorlunda, hysteriskt roligt, precis som radio pleppo, mumin visar allt och allt på pleppo.fi. Vilket inte var så förvånande eftersom både skaparna och vissa av sketcherna är de samma...
Det tog inte länge för mig att komma igenom de 280 sidorna, och jag som otroligt sällan skrattar åt skriven text så satt och småfnittrade för mig själv genom hela boken. Lyckolotto, iDecide, Benjamins konstiga faffa, Familjen von Tratt och Coola mamman, det var länge sedan jag läste något så bra. Jag undrar om det någonsin har hänt. I alla fall har jag aldrig läst något så här roligt, och jag ångrar mig verkligen att jag inte tjatade mera om att jag ville till österbotten och se på Välkomna till mommos.
Trots den här lyriska recensionen så kanske Ted & Kaj gör sig lite bättre på radio, som podcast eller något som inte är skrivet. Det blir på något sätt ännu lite roligare. Det betyder ändå inte att jag inte rekommenderar boken, att utses till världens bästa bok (eller i alla fall roligaste) av mig betyder en hel del. Som ni antagligen har märkt läser jag ganska mycket...




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar