Sidor

torsdag 28 juni 2012

Bröd i brödugnen

Massor av jobb för ett par bröd. Jag förstår varför man bakade massor av bröd när man väl bakade före elugnarnas tid. Det kändes lite onödigt att elda i tre timmar för att sedan baka två bröd.
Svårt var det inte, men tog massor av tid. Resultatet blev långt ifrån perfekt, men redan nästa gång borde det bli ganska mycket bättre. Man lär sig av sina misstag!
Först skulle den alltså eldas några timmar. Med massor, massor av ved. Jag tror att jag någon gång har satt in bilder på den här ugnen, i alla fall är den gigantisk. Sådär att jag nästan skulle rymmas in. Nej, inte riktigt, men stor i alla fall. 

När vi hade fyllt på den sådär femtiotusen gånger lät vi den slockna, så skulle askan/glöden sopas till kanterna. Med ett granris och en skrapa.

Bröden åkte in, var där i ungefär 20 minuter.

Gott blev det, men inte riktigt så gott att jag orkar elda ugnen en gång i veckan. Ena brödet belv dessutom lite bränt på undersidan, andra fick lite aska på sig. Man lär så länge man lever...
Ett par gånger per år blir det kanske eldat i den. Framtida projekt blir för det första att skaffa en brödspade, för det andra att baka pizza i den och för det tredje att baka surdegsbröd. Nu var det bara ett helt vanligt bröd, ungefär så här:
0,5 l vatten, 50 g smör, 50 g jäst, 5 dl rågmjöl, 7-8 dl vetemjöl, 1/2 msk salt. Smält smöret, blanda med vattnet, värm till 37°, smula jästen och rör ut i det, blanda i salt, allt rågmjöl och ca 5 dl av vetemjölet, blanda, knåda i resten av mjölet, knåda lite till, jäs ca 1 timme, baka ut till två bröd, jäs igen ungefär en timme. Gräddningstid och temperatur vet jag inte riktigt, jag har ingen aning hur varm vår ugn var, men skulle gissa på att ungefär 25-30 min i 200° är helt okej.
Det var ju nog intressant så det räckte. Respekt till alla gamla mommon som stod och bakade bröd så här en hela dagarna förr i tiden.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Fin ugn, vart i landet ligger den, om det inte är för långt från Stockholm kanske du vill bli delaktig i mitt projekt

    Mitt namn är Victor Rundgren, konstnär
    Jag söker efter tips på ägare eller förvaltare av en c:a 170 cm lång ugn möjlig för ett brödbak. Jag har två egentillverkade alluminiumformar föreställande negativa människokroppar vilka jag skapat för att baka bröd i och söker nu någon som är intresserad och har möjlighet att hjälpa mig med projektet.

    hör av dig till vrundgren@yahoo.se

    SvaraRadera