Sidor

tisdag 12 juni 2012

Keep it simple

En regnig dag hittade jag några bokstäver i en låda. De var gjorda av pärlor, ni vet såna som man sätter på en platta med piggar, stryker och så har man ett pärlplattskonstverk. Vi lagade massor av de här när vi var mindre, och någon regnig dag för kanske ett par år sedan hade jag börjat skriva ett ordspråk, citat eller något liknande. Av de här pärlorna.
"Keep it simple, stupid". Jag vet inte riktigt varifrån jag fick det, bara att pappa var inblandad på något sätt. Vilken överraskning. I alla fall så tyckte jag att det var sjukt roligt och började skämta om det. Ett skämt som ledde till att det nu står på en vägg på vårt utedass. Alltså, jag gjorde klart det. Och spikade upp det på väggen. Det är egentligen inte lika konstigt som det låter (men nog ganska nära) eftersom hela vessan redan var full med pärlplattor. Antagligen för att ingen ville ha dem inne i huset. Bara jag skulle fixa det där med bilderna får ni en.
Annars också är det en ganska bra plats. Ingen har liksom något bättre att göra när de sitter där än att fundera på livets mening och sånt. Varför inte på varför det står just att man ska hålla saker enkla på en vägg. Själv tänkte jag inte alls på något av det här före jag stod och spikade upp min bokstäver på den där väggen för några dagar sedan, först då började jag på riktigt fundera på vad det betydde.
Folk borde försöka hålla saker enkla. Jag påstår inte att jag själv är någon perfekt människa som aldrig gör saker komplicerade, i själva verket är nästan allt jag gör mycket mera komplicerat än vad det skulle behöva vara. Bill Gates (eller jag tror, och hoppas, att det var han) sa att om man vill ha något gjort ska man be en lat person göra det, eftersom den alltid kommer på det lättaste sättet. Lata personer, grattis till er. Ni kan förhoppningsvis det här med att göra saker enkla. Till skillnad från många.
För att nu ta ett exempel. Du har en jordgubbe. Den är god. Äter du den, eller håller du på och processar den, sätter till grejer, tar bort grejer och gör allt möjligt annat äckligt med den för att få en milkshake med jordgubbssmak som innehåller 0,1% jordgubbar och dessutom smakar papper? Vilket var det dumma alternativet? Just det, det mera komplicerade. Saker blir oftast mycket bättre, trevligare, och för att fortsätta på matexemplen, godare när man inte gör det svårt.
För att nu hoppa till ett lite annat ämne, finns det något som på riktigt är perfekt? Som inte har ett enda fel, eller sak du irriterar dig på? Jag antar att det inte finns, men det som kommer närmast då? Det nästan måste vara en så enkel sak som möjligt. En sten, ett träd, ett blåbär. Vad vet jag? Inte i alla fall din nya telefon, bil eller dina hörlurar. Alltid finns det något att irritera sig på, men de sakerna är betydligt färre i enkla saker. Samma sak igen alltså, keep it simple. Stupid.
Less is more, keep it simple. Du älskar mest det som är enkelt. Försök därför också att göra det du gör så enkelt som möjligt, både för din egen och andras skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar