Sidor

onsdag 6 juni 2012

Hur jag färgade mina shorts

Från början var de alltså helt vanliga jeans. De klippte jag av så att de var så långa jag ville ha dem.
För att resultatet ska bli bra och jämnt ska de helst vara vita från början. De vita shortsen som jag färgade fick ett massor bättre resultat än de som hade varit blåa. Det går i alla fall inte att färga dem när de är mörkblåa, så jag började med att bleka dem. Jag satte dem i en hink med några deciliter klorin och vatten så att det täckte dem och lät stå över natten. Då såg de ut så här.
Det paret jag färgade, ni ser fläckarna...

Det jag lät vara som de är
Efter det tvättade jag dem. Mest för att få bort klorlukten, men resultatet skulle knappast ha blivit bra med ett par smutsiga shorts. De vita var också nytvättade.
Efter det började jag färga. Jag löste upp färgen i ungefär en halvliter varmt vatten, löste upp ungefär 200 g salt i sex liter varmt vatten och blandade ihop dem. I diskhon i grovköket. Den färgen som strittade på bordet gick lätt att få bort, den trasan jag tog bort det med är antagligen orange för evigt.

Medan jag färgade såg det ut så här. Där fick de ligga i ungefär en timme. Jag rörde om några gånger, inte alls sådär överdrivet mycket. Jag började inte göra saker komplicerade med att dip-dyea dem, de fick bli helt färgade. I alla fall de orange, de gröna gick det lite som det gick med...
Efter det sköljde jag dem, sedan fick de åka ett varv i tvättmaskinen. Helt normal tvätt med vanligt tvättmedel. Efter det är de klara! Jag tar nog inte risken att tvätta dem tillsammans med andra kläder, och vi får se hur de ser ut efter några tvättar. De orange blev massor snyggare än jag hade förväntat mig, de gröna blev snygga med tanke på hur ojämnt blekta de var. Det skulle ha kunnat gå mycket värre!


Egentligen är de lite grönare, det var svårt att få det på bild.




Intressant hur sömmarna på de vita shortsen hölls vita. Mycket snyggare så!
Det var roligt och lätt att färga dem, jag rekommenderar verkligen om ni har gamla byxor/andra kläder liggande i skåpen! Färgen var alltså från Tiimari, kostade 4.50 för att kunna färga 250 g tyg. Mina shorts väger kanske 200g/st, men då är ju alla knappar och dragkedjor med. 
Hoppas att det nu blev lite klarare hur jag gjorde.


4 kommentarer:

  1. Hur väger man ? Bara på en våg ?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo bara på en våg :) Helt vanlig köksvåg, så får man ju gissa lite när dragkedjorna och knapparna också väger. Det är inte så noga, bara att man vet att väger det fem kilo eller hundra gram...

      Radera
  2. Var det batikfärg du använde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen speciell batikfärg i alla fall, men skulle gissa att det är ganska samma sak. Textilfärg som man löser upp i vatten, vad jag minns hette det inget speciellt.

      Radera