Sidor

fredag 22 mars 2013

Veckan mot rasism

Idag öppnade jag facebook och läste vad människor höll på med. Där stod egentligen inget intressant, jag vet inte om det någonsin har gjort det, men ibland står där grejer som ändå kan vara helt trevliga att veta, läsa eller skratta åt. Nu hittade jag en video. Som handlar om fördomar mot scouter. Ni kan titta på den om ni vill. Den finns här. Egentligen är det onödigt eftersom jag har en känsla av att jag redan några gånger har berättat till alla som läser den här bloggen att scouter faktiskt väldigt sällan gör knopar, men videon avslutas med ett par ord om att scouter är mot rasism. Vad gör de i slutet av en video som handlar om fördomar mot scouter? De är inte en skild ras, eller hur? Okej, jag erkänner att också jag brukar skämta om det, men i en video som inte på något sätt är ett skämt? Det passar inte in. Det gör mig sur. Folk använder det att det just nu råkar vara veckan mot rasism fel. Det är en väldigt fin sak, men det stör mig att folk inte använder det rätt. Samma sak som kvinnodagen för ett par veckor sedan. Det är också en fin sak, men väldigt få använder den rätt.
Jag antar att jag överreagerade lite, jag skyller på förkylningen som gör mig irriterad och sur. Det finns mysigare saker än att vara sjuk. Men jag hatar när människor som borde veta bättre använder ord fel. Just här var det kanske inte en felanvändning utan mera att det egentligen inte passade in, men ändå. Jag gillar det inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar