Sidor

måndag 4 mars 2013

Scho-ka-kola

Idag på historialektionen satt jag och Ninni och avsluta en burk Schokakola jag hittade i min rockficka. För de som inte känner till den här lilla saken så är det ungefär choklad som innehåller rätt så mycket koffein för att vara choklad, innehållsförteckningen ser ut så här: Cocoa Mass, Sugar, Cocoa Butter, Coffee (2.6%), Whole Milk Powder, Cola-Nut Powder (1.6%), Soy Lecithin (Emulsifier), E 476 (Emulsifier), Flavor. Spännande eller hur? Det här är orsaken att man far till Varusteleka. Det finns inget bättre när du har varit vaken tillräckligt länge och behöver energi och det snabbt.
I alla fall så var det inte en särskilt spännande lektion och jag började, inspirerad av vad som stod på burken, googla det. Jag lärde mig bland annat att det lanserades under de olympiska spelen någon gång som jag inte kommer ihåg och att tyska flygvapnet använde det under andra världskriget. När jag tittade upp igen kan ni ju gissa vad vår lärare talade om. Luftwaffe, så klart. Deras ledare och deras roll i spanska inbördeskriget och jag vet inte vad. Jag funderade på att stiga upp och berätta det jag just hade lärt mig, men kom fram till att någon säkert skulle kräva att få min sista bit och det ville jag inte. Jag åt istället upp den helt själv och koncentrerade mig sedan på Hermann Göring och allt annat vår lärare talade om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar