Sidor

lördag 12 januari 2013

Sött x3







Kvällens efterrätt var en mangocheesecake, om det får kallas cheesecake utan att det någonsin har sett en ugn, men hallonsås. Fint med en silad hallonsås och dessutom sjukt bra smakkombination! Receptet var inte så väldigt perfekt så tänkte ändra lite på det och testa innan jag sätter det någonstans, men i alla fall var det en av de bästa kakorna jag någonsin har ätit. Jag som inte brukar gilla cheesecakes blev helt kär i den här.



Gårdagens efterrätt var några chokladfondanter, något jag har funderat på att laga hur länge som helst. Mamma mobbade mig för att jag kom ut ur köket med orden "men smeten är så mjuuuuk". För det var den. Jag visste inte att ägg, socker, smör och choklad kunde bli så mjukt. Gott blev det, smaken var det inget fel på, men grejen med en chokladfondant är att den ska ha fasta kanter, vara uppstjälpt på ett fat, komma direkt från ugnen och ha en flytande kärna. Nu blev det mest het chokladsås med chokladkakskanter. Inget fel på det, men jag ska få det här att lyckas...








När jag överförde bilder hittade jag också de här små gulliga muffinsarna. Minimuffins med hallon och rosa marängfrosting. De såg väldigt fina ut, och blev (till allas stora överraskning) väldigt goda. Jag lyckade bara göra något konstigt med min italienska maräng och den fick stora sockerbitar i sig vilket gjorde den så gott som omöjligt att spritsa snyggt, tyvärr. Annars skulle de ha blivit så nära muffinsperfektion man kan komma.
På tal om maräng så har jag sällan sett min pappa så chockad som idag när jag förklarade skillnaden mellan italiensk, fransk och schweizisk maräng. Alla vet väl det? Italienska är gjord med het sockerlag, franska är gjord över kokande vatten och schweizisk är enkelt gjord med socker och äggvita helt kallt. Det är den folk menar med bara ordet maräng. Det här lärde jag mig igår, och tyckte att det var så viktig information att det förtjänade en plats i bloggen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar