Sidor

söndag 20 januari 2013

Kolapaj med tranbär

Det här älskar jag. Finns det något lika perfekt som en söt paj med kolasås, segt men på samma gång krispigt havrebotten och lite sura tranbär som exploderar med ett litet moln av syra inuti munnen mitt i allt det söta?
Det blev kanske en lite väl poetisk mening, men ungefär så är den här pajen. Om man nu kan beskriva den med rättvisa. Det är helt enkelt en underbar smakkombination, och för att göra det ännu bättre är det inte bara smakerna som passar så bra ihop utan också hur den känns. Det här är, just nu, min favorit av alla de kakor jag brukar göra. Kanske för att jag äntligen har börjat acceptera att också sura grejer kan passa riktigt bra in bland sina söta kompisar.
Den är väldigt enkel att göra, men kräver lite tid för att stelna. Så där att den är omöjlig att servera varm. Själv hatar jag att ha någon form av tillägg till kakor och pajer, så där som glass eller vispgrädde, men just här kanske en klick vispgrädde skulle passa. Men bara kanske.

Botten:
125 g smör
1 dl socker
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl

Smält smöret, blanda ihop det med resten, platta ut i en pajform och grädda i 200° i 12-15 minuter. Under tiden kan du laga fyllningen.

Kolafyllning:
2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 dl socker
50 g smör
1 tsk vaniljsocker

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka det tills det är fast, men mjukt när man droppar lite smet i ett glas kallt vatten. Inget av smeten ska flyta upp till ytan utan allt ska sjunka ner och där på bottnen av glaset bilda små droppar som går att lyfta upp med fingrarna. Det är svårt att förklara, det tar kanske 15 minuter? Jag lovar att mäta temperaturen nästa gång jag gör det här.
Ta bort från plattan, rör i smöret och vaniljsockret, häll i pajskalet. Det gör inget om skalet kommer direkt från ugnen, här spelar det faktiskt ingen roll. Vicka lite på formen så det sprider ut sig jämnt.

Topping:
0,5-1 dl tranbär

Strö ut bären jämnt över kakan, det spelar faktiskt ingen roll om de är frusna eller färska. Det här måste göras medan fyllningen ännu är varm, annars rullar de bara omkring och är inte alls lika trevliga som om det har sjunkit ner halvt i kolan.

Tidigare har jag gjort det här med lingon, och också helt utan några bär på, men det här är det som jag gillar överlägset mest. Röda vinbär skulle säkert inte heller bli dåligt, det ska jag testa nästa sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar