Sidor

torsdag 7 februari 2013

Förstahjälp

Exakt så här bra går det med min kaka. Jag kände mera för att berätta om vad jag gjorde igår kväll, för att jag tyckte att det var otroligt intressant. En av de bästa fbk-övningarna jag någonsin har varit på, fast det enda vi gjorde var satt stilla och lyssnade på en av våra helt vanliga ledare. Kanske inte den roligaste, men det var så att man gick ut genom brandstationens dörr efter det och tänkte att nu lärde jag mig faktiskt massor, massor nyttiga saker. Klart att man alltid lär sig något, jag har svårt att fundera var jag skulle ha lärt mig lika mycket på så få timmar som i fbk, men ändå.
Övningens tema var förstahjälp. Vi fick inte ens prova på att göra saker, utan det var teori i en och en halv timme. Vi fick veta varför man inte ska röka (lite annat än det vi lärde oss på hälsokunskapstimmarna...) och varför det inte är bra att äta p-piller i eviga tider, men det var mera småsaker som egentligen inte ens hörde dit. För nu lärde vi oss istället om blodproppar, hjärtinfarkter, strokes, epilepsi, diabetes, olika andningssvårigheter och annat som jag faktiskt inte hade någon aning om. Om inte annat så kan jag i alla fall springa omkring och berätta obehagliga grejer åt folk, och göra dem sura med att berätta om hyperventilation.
Ledarna avslutade övningen med att skämta om att "behöver ni nu någon att hålla i handen när ni går hem?". Kanske inte den mysigaste övningen, men en väldigt intressant och lärorik övning som igen fick mig att tycka att akutvårdare eller läkare skulle vara ett ganska fint yrke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar