Sidor

onsdag 20 februari 2013

Avokado


Jag planerar att tråka ut er med en kärleksförklaring till den underbaraste grönsaken någonsin, avokadon. Som enligt någon anonym person som ligger bakom wikin om det egentligen är ett bär. Jag tänker ändå inte gå så långt att jag påstår att den är det underbaraste bäret som finns, på den platsne finns nog jordgubbarna. Som väl inte heller är bär... Wikipedia gav också en fin förklaring till varifrån det här bärets namn har kommit.
"Ordet avokado kommer ytterst från ahuacatl på aztekernas språk nahuatl. Det betyder ordagrant testikel och kom till svenska genom spanskan. Frukten kallades förr även advokatpäron, då formen är päronaktig och på grund av en folketymologisk koppling till advokater. Andra namn var krokodilpäron eller alligatorpäron, då skalet påminner om krokodilers och alligatorers skinn."
Faktastunden är över, tillbaka till det jag tänkte säga.
Fram tills för, jag vet inte exakt datum men låt oss säga fem månader, gillade jag inte alls avokado. Jag hatade det inte, men tyckte att det var smaklöst och onödigt. Varför skulle man äta något grönt i onödan? Jag äter inte sallad för skojs skull. Så hände det någonting, och plötsligt kom det en dag när jag tyckte om avokado. Sedan dess har jag typ hoppat glädjeskutt varje gång vi äter guacamole med våra tortillas eller gör avokadosushi. För avokadon är bäst. Säkert den ohälsosammaste grönsaken som finns, vad annat kan man vänta sig av den enda grönsaken jag på riktigt gillar. Men jag är nöjd ändå!
Orsaken till det här var ju så klart avokadopastan jag gjorde igår. Kolla in det på sockermonstrets.blogspot.com, jag lovar det är värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar