Sidor

söndag 23 september 2012

Maräng

Jag kände mig som en väldigt typisk fjortonårig flicka när jag hoppade omkring i vår kök, lyssnade på One Direction och bakade muffins. Lite av den känslan försvann när jag började fixa ytan på marängen med min gasbrännare... Den är säkert bästa julklappen jag någonsin har fått, det känns alltid lika roligt att tända ljus med den eller att bränna sönder mat och så går den också att använda till något vettigt, som marängfrosting.




Det är alltså blåbärsmuffins med marängfrosting som nu finns på vårt köksbord. Elevkårsstyrelsen i Hagelstam kommer imorgon på matrasten att vara åtta lyckliga personer. Blåbär, en favorit, och marängfrosting, det finns inte många saker jag tycker bättre om, är en underbar kombination som för mig ungefär bevisar att himlen finns. Jag är helt medveten om att jag säger något liknande om det mesta jag lagar, men redan det som är lite mindre lyckat hittar aldrig vägen till bloggen utan hit kommer bara det absolut bästa. Det som jag inte kan låta resten av världen missa.
Marängfrostingen är i alla fall något av det bästa som finns. När man ännu fixar ytan så där fint brun så smakar det som perfekt grillade marshmallows, minus det svåra med att grilla dem perfekt, värmen och kladdigheten. Eller kladdigheten försvinner bara om man har det på en sked från början... Att äta de här muffinsarna just efter att man har lagat dem är inte vackert. Man har dem i halva ansiktet. Därför väntar man en dag och så går det massor bättre. 
Jag lyckades skriva längre än jag trodde om hur mycket jag älskar min marängglasyr. Det kommer att bli ännu längre eftersom receptet inte är helt okomplicerat. Det är inte svårt att laga det, men det tar tid och det finns massor av instruktioner om hur man ska göra för att det ska lyckas. Om man inte känner för att hålla på i en timme med något så onödigt som en marängfrosting (men tro mig, de är värt det) så kan man också skippa den och laga bara muffinsarna. 

Blåbärmuffins med marängfrosting

Muffins:
100 g smör 
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 g frysta blåbär (eller färska, helt samma, men inte frysta tinade)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker fluffigt. Rör ner smält smör och mjölk. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
3. Sätt smeten i formar, det blir ungefär 16 st.
4. Grädda i ca 15 minuter, eller ca 10 om du har mindre muffinsar.

Marängfrosting:
2 dl strösocker
3/4 dl vatten
3 äggvitor

Gör så här: 
  1. Blanda socker och vatten i en kastrull. Koka det tills det är 121°C, det behövs en termometer! Rör inte om i sockerlagen, då kan den kristallisera sig.
  2. Vispa under tiden äggvitorna tills de är väldigt fluffiga, svårt att beskriva exakt hur de ser ut... Om du inte hinner klart medan sockerlagen kokar måste du på något sätt hålla den varm så att den inte stelnar, den behöver inte hållas på exakt 121° men den måste vara över 100° för att inte bli för stel och klibbig.
  3. Droppa ner sockerlagen i äggvitorna medan du vispar, jag har svårt att tro att det går utan elvisp. Det måste gå ganska långsamt, annars kan det bli för varmt för snabbt och då sjunker allt ihop och inget fungerar.
  4. Fortsätt vispa tills det har svalnat, det tar många minuter.
  5. Spritsa eller hitta på något annat sätt att få det på muffinsarna. Någon har tappat bort min sprits så jag tog helt enkelt en kniv och bredde på frostingen. 
  6. Bränn ytan, antingen med en gasbrännare som är gjord just för saker som det här eller med ugnens grillfunktion. Det tar inte många sekunder, och det ska bara bli ljusbrunt, inte mörkbrunt eller bränt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar