Sidor

måndag 31 december 2012

2013




Ännu ett år är slut. Fjortonde gången i mitt liv det byter år. Jag kollade just upp vad jag skrev den här dagen för precis ett år sedan. Inget så väldigt speciellt. Några grejer jag ville göra och en text om att alla bara skulle ha roligt år 2012. Jag tänker i alla fall försöka att inte vara så mainstream att jag förvandlar det här inlägget till något om vad allt jag har gjort under året som har gått, det är bara att läsa gamla inlägg så får ni veta allt jag har skrivit om, eller tala med mig direkt så berättar jag nog. Framför allt tror jag att alla som läser det här redan vet vad som har hänt i mitt liv under 2012. Jag överlevde hela året, till och med 21 december, och det är väl det som är huvudsaken.
Mina mål för 2013 existerar inte riktigt, inga nyårslöften, ingenting. Jag vet vissa grejer jag ska göra, men de tror jag också alla som läser vet om, och jag gillar inte nyårslöften. Varför ska man använda just den första januari som dagen då allt börjar? Fungerar inte vilken annan dag som helst lika bra? Jag lovar mig själv att sluta med grejer och börja med grejer säkert en gång i veckan. Det blir ju bara jobbigt om allt ska hända på samma gång. Det som jag just nu försöker med (och har försökt väldigt länge) är att sluta svara "jag vet inte". När jag bara inte orkar förklara eller fundera. Det ska jag sluta med, men det är inte ett nyårslöfte. För nyårslöften är dåliga. Man klarar ändå aldrig av att hålla dem och de är bara deprimerande. Punkt.
Ett nytt år är inte en ny start. Det är bara då kalendern börjar om från noll. Inget annat startas om. Det är en lika stor förändring som när klockan ändrar från 23.59 till 00.00 vilken annan dag som helst. Allt är fortfarande likadant när man har sett klockan långsamt gå mot tolv och till slut ser den gå över. Ingen fe har kommit med ett magiskt trollspö och förändrat allt.
Jag har inget emot nyår. Det är helt trevligt. Det jag inte gillar är hur alla börjar se tillbaka på sina liv, komma på att de har varit helt hemska och bestämma sig för att nu börjar deras nya liv, deras fantastiska, glittriga liv. Det fungerar inte så. Det går inte ett par sekunder. Men gott nytt år i alla fall! Jag kan ju alltid önska att det blir ett bra år för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar