Sidor

söndag 21 oktober 2012

Höstlov

Alla kameror utom en blev hemma av någon orsak. Den ena kamerans batteri tog slut efter inte så många foton. Dessutom är den antagligen längst ner i någon väska så jag orkar inte ta fram den och ladda upp de fotona...
I alla fall kanske det inte är så sorgligt, för det enda vi har gjort är ätit. Ätit och ätit i fyra dagar. Jag visste inte att det gick att äta så mycket utan att explodera, eller att spy skulle kanske vara sannolikare. Jag förstår inte heller att det helt enkelt inte finns några bra indiska restauranger i Finland. Jag har i alla fall inte varit på en enda. Ett par bra thailändska finns det också här, men när du i Stockholm kan välja mellan fem olika indiska eller thailändska eller grekiska eller libanesiska restauranger i samma kvarter... Varför finns det så mycket färre här? Jag får väl börja laga själv. Jag måste bara hitta någon hemsida som inte är på indiska var det står hur jag ska göra och en butik som säljer allt jag behöver. Sedan får jag sätta massor med tid på att laga den maten, och eftersom jag inte vill laga fem olika rätter så måste jag ändå laga pasta eller något vanligt och finskt till systern som vägrar äta stark mat. Om man jämför det med att gå ut och gå runt kvarteret till en takeawayrestaurang och sedan gå hem och äta det är det ju nog ganska jobbigt.
Förutom vår thailändska lunch och den indiska lunchen dagen efter det så gick vi också till ett konditori. Det finns inte heller i Finland. Det finns ställen vissa skulle säga att är samma sak, men det är inte ens nära på likadant. Berätta åt mig var i Finland det finns tjugo olika bakelser och kakor, alla bakade på plats, plus massor av småkakor och bröd. Allt smakar detssutom gott. Det får inte heller kosta hur mycket som helst, för poängen går liksom förlorad om du måste betala 6€ per bakelse. Det finns inget sånt här. Det är därför jag älskar Sverige så mycket, för maten där. För att alla talar svenska. För deras attityd. Allt är alltid roligt och de gör allt för att man ska vara glad och nöjd. Alla är kompisar med alla. Lite skillnad från finländarna som bara sitter hemma och äter sin makaronilåda ensamma, eller möjligtvis med sin familj eller några riktigt bra kompisar. I Sverige tar man med hela gänget ut till närmaste restaurang, och om det finns någon annan som vill vara med låter man den göra det. Kanske en liten överdrift åt båda hållen, men skillnaden finns.
Annars så lekte jag och Carolina med alla små barn som var med och nog var det helt skoj ibland. Efter några timmar lyckades man få en ganska ordentlig överdos och måste ta en lång paus. Vi var på Tom Tits Experiment och Eriksdalsbadet med dem, tiden vi inte orkade med dem var vi antingen i köpcentret vid vårt hotell eller på Drottninggatan. Efter att ha gått omkring i centrum några timmar på fredagen så var våra pengar slut och vi måste gå ännu några kilometer till våra familjebekanta som flyttade dit för några månader sen. Då var man trött!
Jag tappade bort några meningar här på slutet, tydligen publicerades det här inlägget aldrig på söndag kväll och jag har ingen aning hur det slutade. Ni får läsa det nu istället medan jag skriver ett föredrag om min hobby. På engelsla.

1 kommentar:

  1. Visst finns de en jätte bra indisk! Vi sello vet int rikit va den heter men gott ! :D
    Helena

    SvaraRadera