Sidor

söndag 15 juli 2012

Vitlök




Förra året när vi var på Teneriffa så fanns där ett café. På det caféet fanns det vitlöksbröd som var så starka att man inte klarade av att äta ett utan att det kom rök ur öronen och man sprutade eld. Jag funderade länge på hur man ens får vitlök så stark, men testade aldrig. Jag hade nästan lyckats glömma bort hela grejen, tills idag. Jag lagade såser till middagen, en grön och en röd. En med soltorkade tomater och en med persilja. Sammanlagt en hel vitlök. Det märktes! Gröna såsen lyckades med att bli riktigt stark, av bara vitlök. Den gjorde en helt vanlig middag speciell. Det smakar inte ens samma sak när man har överdrivit vitlöksmängden, det blir helt annorlunda.
Nåjo. Det äts massor med vitlök hos oss. Det gör också att inga fästingar biter. Så nu utmanar jag er alla att laga vitlöksbröd så starka att ni sprutar eld!
Pappas oroliga kommentar till till att jag sitter här och skriver var "nu skriver du väl att det är östtyska arméns muggar?". Alltså, muggarna var såserna är har han skaffat från något överskottslager och är från gamla östtyskland. Nu vet ni det!

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar