Sidor

onsdag 11 juli 2012

Ravioli amore

Nu borde hela inlägget gå på italienska, men till det räcker inte språkkunskaperna till...
Det kan tydligen inte gå en dag utan att jag måste hitta på något att göra. Idag, när jag hade tänkt koncentrera mig på att bli frisk, blev det pastalagande med pappa. Lite friskare hann jag också bli, och jag förstår inte hur Ninni och Janni orkade med ett disco när de var lika sjuka som jag har varit...
Pastareceptet är enkelt, ett ägg per 100 gram durummjöl. Det hade de tydligen inte i butiken så det blev pizzamjöl. Fungerar, kan jag berätta. Lite salt, olivolja och kanske lite vatten, så ska det knådas riktigt ordentligt. För oss blev 200 g mjöl lagom. Vi gjorde också en fyllning med skinka, vitlök, lök, basilika och färskost. Allt hackas smått, smått, steks lite tillsammans och så kan man börja kavla pastadegen. Tunt ska det vara, så tunt som du får det! Ta ut cirklar med ett glas och lägg på lite fyllning. Sätt vatten på kanterna och tryck ihop med en gaffel. De ska torka lite egentligen, våra hann inte riktigt med det... Koktiden är också lite oklar, tänk färskpasta. Ät genast och då är du snabbt väldigt lycklig eftersom du har ätit den godaste pastan i ditt liv.














Jordgubbar och smultron blev det till efterrätt. Perfekt avslutning!
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar