Sidor

onsdag 4 juli 2012

Drömmar


Förra veckan hade jag tråkigt, och passade på att baka drömmar. Till dem använder man hjorthornssalt, som fungerar som bakpulver (men inte går att ersätta med något annat) och det får man från apoteket. Kan vara att det finns i någon stor butik, jag har aldrig sökt, men det finns helt säkert i apoteket.
De här kexen är helt underbara. Jag älskar dem. Det finns bara en jobbig grej med dem, det är att om jag skulle hoppa på köksgolvet skulle det antagligen bara finnas kvar drömatomer. Nästan, i alla fall. De är så otroligt ömtåliga och fluffiga att det blir jobbigt. Som så här fluffiga är de underbara att äta, när de väl är i din mun. Att bita av den är bara att glömma, då har du bara kvar smulor i din hand. Det låter overkligt, men så är det. Det känns också ganska overkligt när de exploderar i din mun...
Jag funderade och funderade på hur jag skulle få dem lite mindre fluffiga. Jag kom fram till ett par grejer, men ska testa dem före jag skriver dem hit till bloggen. Här är i alla fall ursprungsreceptet.
100 g rumsvarmt smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl ryps-/rapsolja
1 tsk hjorthornssalt
ca 3 1/2 dl vetemjöl

  1. Ungen på 150°
  2. Rör ihop smör, socker och vaniljsocker
  3. Rör i oljan, lite i taget
  4. Blanda hjorhornssaltet i lite av mjölet, rör ner det
  5. Blanda i mjölet, degen ska absolut inte vara smulig utan mera åt det lösa hållet. Det ska ändå gå att forma bollar med den. Är den för lös, lite mera mjöl, för fast, lite mera olja.
  6. Forma bollar, ungefär en teskeds storlek
  7. Grädda i ca 20 min, det kan lukta lite eftersom hjorthornssalt avger ammoniak när det upphettas
  8. Ät dem inte varma, ammoniaken försvinner först när de svalnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar