Sidor

måndag 9 juli 2012

Det här gör man på Åland

Först vaknar man halv åtta. Tack Juni, jag älskar dig också. Idag sa hon till mamma att "jag älskar dig som kyckling". Hon gillar tydligen mat.
Efter det går man till lilla holmen och kollar på påfåglarna, försöker leka med hönorna, försöker tala med papegojorna och gungar med sina småsystrar. När butikerna öppnar klockan tio går man lite i dem. Man hinner med massor när en tvååring får bestämma när man vaknar! Lunch blir det på Uffe på berget, en ålandstradition. Gott var det. Sedan har man inget mera att göra, blir desperat, far och kollar på Kastelholm utifrån, till Stallhagens bryggeri på guidning och till någon äppelgård och dricker äppelmust. Lite minigolf hinner du också spela. Minst en hole-in-one ska det vara, annars får du skämmas. Om du är över tio år, menar jag.
Efter det blir programmet valfritt. Resten gick till pub Niska och åt pizza, jag gick till Draken och åt kebab med mina åländska vänner. Efter att vi hade gått igenom halva Mariehamn för att komma dit. På vägen hälsade vi på ännu en lite irriterad vän på hans jobb. Efter ett sms var det stod "vi säljer inga liv" når vi hade stått dår utanför en liten stund gick vi alltså iväg på vår promenad till kebaben. Där satt vi sedan och åt, skrattade och talade en stund. Nu vet jag massor om Åland. I alla fall om man jämför med alla som inte har åländska kompisar.
Om du orkar hinner du ännu ett varv i västra hamnen. Där står du på en brygga och dricker pommac. Bara för att du kan. I solen som äntligen har börjat skina.
Här har ni nu ett heldagsprogram för en mulen dag i Mariehamn. Kräver bil och chaufför, i alla fall delar av det. Allt är personligen testat av mig ocj ingen annan, så det blir nog en bra dag!

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar