Sidor

söndag 4 november 2012

Heaven and hell cake

Två dagar tog det att få slut på den här kakan. Då med massor av hjälp från olika människor, sista fjärdedelen hämtade jag helt enkelt till Lina idag på eftermiddagen och sa att den inte mera kommer hem... Där var den antagligen till mycket större glädje än här hemma var alla redan hann bli ordentligt trötta på den. Därför ska du inte baka den här kakan till en sexpersonersfamilj utan att ha någon plan om vad som kommer att hända med den! Inte så att jag inte uppmuntrar någon att laga den, den var trots det en fantastisk kaka som alla älskade fram tills sådär fjärde biten.
Om ni inte vill läsa ett evighetslångt inlägg om en kaka som nog hör mera hemma i himlen än helvetet, sluta här. 
Den här bilden hoppade upp när jag öppnade iPhoto. En spargrisko som äter chokladkaka. Joo...


Undre vita lagret syns lite dåligt, men det finns nog! 


Hur bra låter det med himmel- och helveteskaka? Som är lagad av ängelmatskaka och djävulsmatskaka? Nej, namnen håller jag på engelska...
Det är en otroligt chokladig kaka som är imponerande hög och smakar underbart. Choklad. Den räcker helt säkert till 20 personer. Som efterrätt vet jag inte riktigt hur bra den passar, som jag märkte igår blir den lite för mycket efter en middag. Idag till morgonmål passade den däremot perfekt! Jag överskattade bara mig själv lite och tog en bit jag inte orkade med. Det var omöjligt att äta slut den.
Kakan är alltså en kombination av en angel food cake och en devil's food cake, som i originalreceptet hade jordnötssmörsmousse som fyllning och chokladglasyr. Jag ändrade lite på den så det fick chokladmousse som fyllning, och glasyren blev lite fluffigare än vad den antagligen var menad att vara. Plus att jag skippade ungefär hälften av både fyllningen och glasyren... Jag undrar hur den skulle ha sett ut om jag på riktigt skulle ha lagat allt. Typ en meter hög.
Originalreceptet finns här, om någon vill se. Mitt är ändå ganska annorlunda...

Det lönar sig att börja med kakorna, angel food caken först och sedan den andra kakan om man gör dem i samma form och är lat och inte orkar diska... Det går att ta ut kakorna ut formarna mer eller mindre direkt, men de måste svalna helt innan man börjar göra något annat än titta på dem eftersom det för det första inte går att skära ett varmt kakbotten och för det andra smälter chokladen som kommer emellan och på.
Kakorna ska alltså skäras i två bottnar. Så att det blir fyra allt som allt. Om de går lite sönder är det inte världens undergång, inget syns ändå till slut under alla lager med chokladmousse och glasyr...
Börja med att sätta ett chokladbotten på en tallrik, sedan en tredjedel av fyllningen, sedan ett ljust botten, en tredjedel av fyllningen, ett chokladbotten, det sista av fyllningen och avsluta med ett chokladbotten. Efter det kan man dra med en kniv runt kakan för att få bort fyllning som har runnit ut. Sedan är det dags för glasyren. Det finns hur mycket som helst av den om man följer mitt recept. I originalreceptet fanns det dubbelt så mycket! Försök bara få det snyggt och jämnt, det borde inte vara svårt om den är tillräckligt vispad. Det som man inte ska göra är laga glasyren i förväg och sätta den i kylskåpet för då stelnar den och den blir ganska omöjlig att få snyggt på kakan. Bred ut den med en kniv eller vad som helst, sätt kakan på ett svalt ställe och efter ett par timmar i kylen är den klar att ätas! 

Angel food cake

1,5 dl cake flour (det får du om du blandar 4 dl vanligt vetemjöl med  0,5 dl majsstärkelse, det som blir över går till den andra kakan)
2,3 dl äggvitor (7-8 st)
Lite salt
1 tsk vinsyra (finns i helt vanliga butiker)
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker

I det riktiga receptet fanns det ännu 2,3 dl florsocker som jag slarvigt nog glömde bort, har ingen aning hur. Bra verkar det ha gått ändå, jag måste ännu någon gång testa om det verkligen har någon skillnad. Det är inte som om den här kakan ändå skulle innehålla för lite socker...

Vispa äggvitorna tillsammans med saltet och vinsyran tills det bildar små fina berg. Vispa efter det in sockret matskedsvis, det är ganska omöjligt utan elvisp om du inte har otroliga armmuskler. Fortsätt vispa ännu någon minut. Blanda mjölet med vaniljsockret (här skulle florsockret också komma med) och blanda försiktigt ner det i äggvitan, med så få omrörningar som möjligt så att inte luften försvinner ur äggvitan. Grädda i 190° i ungefär 30 min, tills ytan är gyllenbrun och det inte fastnar något på en sticka man sticker ner i den. Låt svalna.

Devil's food cake

1, 15 dl kakaopulver
2, 3 dl vatten (kaffe egentligen, men jag orkade inte koka kaffe så jag skippade det....)
1, 15 dl majsstärkelse
3, 5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3,5 dl cake flour
3/4 tsk salt
1/4 tsk bakpulvet
1 tsk matsoda/bikarbonat

Blanda kakaon med vattnet/kaffet och sätt åt sidan. Vispa äggen tillsammans med socker, majsstärkelse och vaniljsocker tills det är fluffigt. Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver och soda i en annan skål, blanda sedan ihop allt. Grädda ca 30 min i 175° tills det inte fastnar någon smet på en sticka man sticker in i kakan. Låt svalna.

Chokladmousse med philadelphia (fyllningen)

300 g choklad (47% kakao sådär om någon undrar, men det är egentligen ingen skillnad)
200 g färskost (philadelphia)
4 dl vispgrädde

Smält chokladen och blanda med färskosten. Vispa grädden och rör försiktigt ner chokladblandningen.  

Glasyr

400 g choklad (47% här också)
2,5 dl vispgrädde

Koka upp vispgrädden, sätt i chokladen, rör om tills det har smält. Låt svalna till rumstemperatur och vispa sedan tills den är ljus och fluffig (vilket inte går utan elvisp). Man kan också vispa den direkt om man sätter skålen till exempel i diskhon som är full med kallt vatten. Det tar länge, säkert nästan 10 minuter beroende på en hur effektiv visp man har. 


1 kommentar: