Sidor

söndag 25 november 2012

Bebéer

Jag gillar bakelser. De smakar gott, är fina och små och alla blir alltid lika imponerade av dem. Som jag lovade mig själv bakade jag faktiskt bebéer. Ljusröda, ingen ville komma med mig och undersöka hurdana de med hasselnötter på egentligen är... Kommentarerna jag fick av alla som åt dem var att de var det näst bästa som någonsin har lagats i vårt kök. Jag har faktiskt inget att säga emot. 
Före jag började laga dem funderade jag högt på hurdana formar jag skulle använda. Något sådant som bakelseformar har tills nu inte existerat i vår hus. Tur att jag öppnade munnen, pappa sa att han hade bakat med sådana när han var liten och att det i alla fall hade funnits miljarder hemma hos dem. Ett snabbt samtal till farfar, en ännu snabbare cykeltur dit, och hem kom jag med farmors gamla bakelseformar. De ser exakt likadana ut nu som då, helt perfekt att hon också tyckte om att baka alltså! Jag klarade inte riktigt av att baka bakelseskal i dem, det är tydligen något som kräver övning och kunskap om hur man gör det, så några stycken skal dog. Mycket mera utmanade att hålla de här bakelserna hela än chokladbiskvierna! 


Begravningsplatsen...

De fina formarna räckte inte riktigt till, därför blev det också lite stjärnor och muffinsformade bebéer.


Och vidare till receptet...

Bebéer
30-40 st

Bottnar:
200 g smör
1, 5 dl socker
1 ägg
4, 5 dl vetemjöl

Vispa smöret och sockret, rör ner ägget. Blanda i mjölet en deciliter i taget. Platta ut det i formar, muffinsformar (metallmuffinsplåt med papperformar eller silikonformar) fungerar också. Det går lättast om du först rullar en boll som du sedan plattar ut. Grädda i 175° ca 10 min, om du använder metallformar så plocka ut skalen innan de har svalnat helt. De fastnar annars. I muffinformar kan de vara kvar tills de är helt kalla.

Fyllning:
3, 5 msk socker
4 tsk potatismjöl
1, 75 dl vispgrädde
2 äggulor
175 g smör
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt utom smöret och vaniljsockret i en kastrull. Värm långsamt medan du rör om med en visp tills det tjocknar och blir som en tjock kräm. Jag lyckades få min att skära sig, om det beror på min skicklighet, att jag gjorde två saker på en gång eller receptet vet jag inte, men om någon annan också lyckas med det är det enkelt att fixa. Fortsätt vispa, ha den på svag värme på samma gång som du långsamt häller i mera grädde eller mjölk. Då borde det fixa sig. Låt krämen svalna. På samma gång kan du vispa smöret och vaniljsockret så att det blir riktigt ljust och fluffigt. När krämen är kall vispar du ihop smöret och krämen. Fyll skalen med fyllningen, sätt på ett kallt ställe och vänta tills de har stelnat.

Glasyr :
4 dl florsocker
3-4 msk vatten

Blanda ihop, ta mera vatten om det behövs. Det ska bli en ganska fast glasyr. Färga den gärna med karamellfärg! Fördela på något bra sätt den över fyllningen, jag kom inte på ett sätt som genast skulle bli snyggt utan att man måste gå och röra i glasyren med typ en sked... Dekorera med strössel eller lämna dem som de är, håll dem kallt och ät dem. 

Förlåt mig för mina evighetslånga bakelseinlägg. Men jag tycker det är roligt. 

1 kommentar:

  1. Hej! Vi är två som tycker om att baka bebéer. Varifrån har du fått receptet! Mitt recept är från svärmors kokbok fr. år 1946. Jag använder plåtar som har 12 "formar" var. Av min sats får jag 36 st (obs. inte muffins formar, dom skall vara lägre) Vi har lite olika recept, men inte stor skillnad. Är du intresserad av närmare uppgifer så kontakta mig: anne-maj.wikstrom@kolumbus.fi

    SvaraRadera