Sidor

måndag 12 november 2012

Chokladbiskvier

Bilder finns i förra inlägget. Förlåt för att jag ägnar all min överlopps energi åt att överleva det här novembermörkret och inte kopierar dem hit.
Jag känner mig smått tvingad att blogga om det här en gång till efter alla kommentarer jag fick av alla som åt dem. Godaste du någonsin har lagat (jag hoppas ju att det betyder en del), bästa som någonsin har lagats i vårt kök, ett textare från min gudmor var det stod "underbara!!!!!!!!!!!!!!!!!!!". Utropsteckenmängden var inte ens överdriven.

Det är inte svårt att laga chokladbiskvier. Det krävs massor av tid, mandelmassa, choklad, kärlek och ingen rädsla för att ha socker och choklad precis överallt när man är klar. Jag brukar inte lyckas med att ha ingredienserna för det jag bakar över hela mig och halva köket, men med det här lyckades jag... Då var jag ändå ganska koncentrerad på vad jag gjorde hela tiden. Oberoende så var det definitivt värt det. De var verkligen underbara med femton utropstecken.

Chokladbiskvier
Botten:
275 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllning:75 g choklad, allt mellan 50% kakao och 80% fungerar
125 g smör (som måste vara mjukt!)
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Topping:200 g choklad, samma sak här


1. Blanda ihop mandelmassan och äggvitan. Det finns många olika sätt, det som oftast står i recept är att man ska riva mandelmassan och sedan blanda den med äggvitan, jag själv tycker det är enklast att bara dela den i små bitar och mosa den tillsammans med äggvitan.

2. Försök få dem till fina små bottnar på en plåt. Enklaste sättet enligt mig är att klicka ut det med en sked, hälla på lite mjöl eller florsocker och platta till med handen. Man får det säkert snyggare på något annat sätt, men att spritsa fungerar inte och jag hade inte riktigt inspiration att hitta på något ännu kreativare... Beroende på hur stora man gör blir det mellan tio och tjugo. Grädda i 175° 12-15 min, tills de ser fina ut. Rör dem inte förrän de har svalnat ordentligt på plåten, annars går de bara sönder!

3. Smält chokladen till fyllningen och låt den svalna medan du gör resten. Vispa ihop allt till fyllningen, gärna med elvisp, tills det är ljust och fluffigt. Rör eller vispa sedan ner chokladen också. Om den verkar helt för lös kan man sätta in den i kylskåpet, men det borde inte behövas.

4. Bred fyllningen toppigt på bottnarna. Eller spritsa, helt hur du vill. Sätt dem i kylen eller frysen eller balkongen eller terassen eller vad som helst, se till att inga ekorrar eller glupska familjemedlemmar äter upp dem, vänta tills de är kalla och har stelnat. 

5. Smält chokladen till toppingen. Doppa biskvierna i den tills de ser ut som du vill. Om man nödvändigtvis ska ha flera lagen choklad, eller gör det så dåligt första gången att alla hål måste täckas, kan det löna sig att ställa dem på något kallt ställe mellan varven. När du är klar är det bara att låta dem stelna och sedan äta dem om det finns några kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar