Sidor

tisdag 14 augusti 2012

Tillbaka till skolan

Det här höll på att bli ett inlägg om exakt vad jag har gjort idag. Det är, om någon undrar, skola, äta, se alla skoj människor som kom till gymnasiet i grani, se alla skoj människor från vår egen skola, fara till sello, laga Ninnis herbarium. Sådärja.
I skolan påmindes jag igen om hur alla hela tiden gör självklara (och onödiga) saker utan att tänka. Saken blev inte direkt bättre av att jag loggade in på facebook och det enda som syntes var bilder som de här. Jag vet inte när jag senast har sett något smart eller läsvärt på facebook. Eller om det ens någonsin har hänt. Hela facebook är över huvud taget ganska iqbefriat. Tydligen blir man inte socialt accepterad om man inte är där, det kan vara praktiskt ibland om många människor ska få veta något på samma gång, men socialt? Nej. Inte tillräckligt för att det ska vara någon idé. Alla känner sig så duktiga, snälla och sociala när de säger grattis till sina kompisar på deras födelsedagar som de skulle ha glömt bort totalt utan facebook, gillar någons status om att det nu verkligen borde gå och sova, eller kommenterar ett foto att oj vad fint. Vad hände med människorna som på riktigt talade med sina kompisar, kom ihåg deras födelsedagar och kunde ge komplimanger också live? Jag har lust att facebookstrejka totalt, men eftersom jag vet att det ändå inte skulle leda till någonting gör jag det inte. Redan det är dumt, att jag inte ens försöker göra något åt saken. 
Det som jag i alla fall undviker är det överlägset idiotiskaste delarna av facebook. De här bilderna.



Vem gör saker som de här? För att jag ignorerar en bild, betyder det då att jag inte är äkta? Om jag inte gillar och delar en bild, har jag då aldrig gjort det som står på den? Vad är jag om jag inte är en pojke och inte en flicka, för att jag inte gillade eller kommenterade en bild? Är jag på något sätt utanför alla former av sociala nätverk om jag inte gillar, delar eller kommenterar en bild? Redan det att någon lagar de här bilderna är helt sjukt. Varför gör man det? Framför allt, varför gör folk så som det står på dem? Vad hände med de människornas förmåga att tänka själva?


2 kommentarer:

  1. Ja reagera på dedä me att Facebook int e socialt? Alltså jag sku villa påstå att människor nu träffas ännu mer i verkliga livet, FB är ju egentligen bara ett hjälpmedel för detta. Du har nog en point med födelsedagar etc. men nog blir du väll själv glad om någon gratulerar dej? På Facebook eller face to face, nog är det väll bättre än att totalignorera födelsedagar? Och ännu det sista som jag verkligen håller med om är bilderna, det är totalt onödigt att överhuvudtaget reagera på dessa. För de som gör dem "wastar" ju bara sitt eget liv på det.
    Tack för mej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, facebook är socialt, men sättet det används på är ändå inte riktigt det sättet som i alla fall jag skulle önska. Jag säger inte att det hindrar folk från att träffas i verkliga livet, men om facebook inte skulle finnas kanske folk ändå skulle ses mera på riktigt. Och jo, det är bättre att säga grattis på facebook än inte alls. Men när personer du just och just har talat med en gång skriver "grattiiis <3 :D ;)" på din wall på din födelsedag, är det bättre än inget alls? De skulle ju aldrig i livet springa fram till dig, krama dig och ge en present på din födelsedag...

      Radera