Sidor

måndag 27 augusti 2012

Halloncheescake

Jag älskar när inlägg inte publiceras när man vill och tror att de gör de. Så älskar jag också att gå till keramiktimmen helt i onödan och sedan där få veta att ens nya lärare tydligen inte kan komma. Jag fick en promenad och lyckades bli biten av en geting. Kanske det ändå var lika så bra att jag kom hem, det kan ju hända att jag lyckas bli lite friskare!
Tillbaka till det jag skulle skriva om. Halloncheescaken. Gammal bild, men det spelar ingen roll eftersom den ser ganska likadan ut ändå. Väldigt ljusröd. Den som jag gjorde till igår var full av färska hallon, den här gjorde jag på vintern så den fick marshmallows istället.
Den är enkel att göra, det krävs bara lite speciella grejer som man kanske inte alltid har hemma i skåpen. Ett kylskåp med lite utrymme är också bra att ha. Mina åsikter om den här kakan finns i förra inlägget, men de räknas inte och alla andra älskar den, så jag får väl lita på dem och säga att det är en god kaka.



Halloncheescake


Botten:
12 st digestivekex
75 gram smält smör

Fyllning:
3 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 gram hallon
200 gram philadelphiaost


Gör så här:
1. Mosa kexen, jag sätter in dem i en plastpåse och letar reda på något hårt att slå sönder dem med. Ett enklare sätt skulle antagligen vara att mixa dem. Blanda dem med det smälta smöret och platta ut det i en form med löstagbar kant.

2. Sätt gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

3. Häll grädde, socker och hallon i en kastrull och koka upp det. Det här behöver man egentligen bara göra med utländska, frysta hallon (om man inte har lust att få salmonella). Annars kan man bara koka upp grädden och socker och mosa/mixa hallonen skilt för sig. Om man kokar allt så ska de mixas, allt tillsammans ganska genast efter att man har tagit bort det från spisen.


4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur dem och rör ner dem i hallongräddmoset.

5. Rör ner philadelphian, vispa, mixa, ingen skillnad bara det inte blir kvar några ostklumpar.

6. Häll smeten på kexbottnen, låt svalna ordentligt och ställ in i kylen. Efter ungefär tre timmar har den stelnat klart och går att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar