Sidor

måndag 27 augusti 2012

Söndagen

En konfirmation var det. Efter att ha fått massor av beröm för mina kakor och en lååång föreläsning om varför jag borde utbilda mig till kock och hur jag ska göra det började jag fundera på det på allvar igen. Det skulle ju ändå vara ett ganska roligt jobb. Man får göra det man tycker mest om hela tiden, det går att variera helt otroligt och man kan jobba i princip var som helst. Trots att man gör ungefär samma sak oberoende av var och hur man jobbar är det väldigt olika, skillnaden mellan att jobba på ett litet café i någon liten mysig stad här i Finland och att jobba på en lyxrestaurang i till exempel London är enorm. Att dessutom få göra människor mätta och glada med sitt jobb, att kunna se resultatet direkt, att kunna se om människor gillar det man gör, det kan ju inte vara annat än roligt. Säkert blir det stressigt och jobbigt ibland, men vad gör det. Man får göra saker med händerna och hitta på nya saker att göra hela tiden. Jag tror inte egentligen att det skulle gå att tröttna på ett sådant jobb.
På kvällen for jag sedan och grillade med Emil och hans kompisar, roligt var det också. Ganska mycket bättre än konfirmationen var jag satt och försökte tala med några människor jag inte ens visste namnen på... 
På  bilden är alltså två av världens godaste kakor. Själv älskar jag inte halloncheescaken, jag tycker bara inte om att den smakar salt. Som alla cheescakes gör, och som tydligen alla utom jag älskar. Visst, den är helt god, den är typ halva min familjs favorit, men nej. Den är bara inte min grej. Det är trots allt ingen orsak att inte testa att laga den, jag har inte ännu träffat en annan person utom jag själv som inte tycker om den. Jag måste ju bara berätta sanningen om min konstiga mun som inte gillar den. Det receptet finns inte i bloggen, och det som finns på andra ställen stämmer inte in på hur jag gör den, så det får vänta tills jag kommer hem ikväll innan jag skriver in det.
Aftereightkakan älskar jag. Det tror jag att det står här i bloggen ungefär varenda en gång jag lagar den, vilket har lyckats bli ganska ofta på senaste tiden... Det receptet finns här. Jag testade lite att laga den på ett annat sätt, men den kakan tog slut innan jag hann få något av den. Det betyder att jag måste laga en ny här i något skede, inte för att jag klagar! 

2 kommentarer:

  1. Kan du sätta receptet på halloncheesecaken den se helt sika god ut !:) helena

    SvaraRadera
  2. Never mind ja hade int kolla på nästa inlägg hahah:D

    SvaraRadera