Sidor

onsdag 8 augusti 2012

Chocolate chip cookies

Min kära syster halvt tvingade mig att baka chocolate chip cookies igår, riktiga orsaken var att hon skulle på bio. Jag lovar att hon har ätit upp hälften redan fem minuter efter att de blev klara, och det fanns femtio stycken från början. De var stora. Goda är de också, receptet finns här i bloggen någonstans på engelska. Eftersom jag inte har något annat att göra har jag översatt det!
Kameran men snygga foton spårlöst försvunnen... Så här såg det ut förra gången.

Chocolate cip cookies
Ca 50 st
Ingredienser
225 g smör, rumsvarmt
200 g strösocker
220 g farinsocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
375g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk varmt vatten
1/2 tsk salt
200 g hackad choklad, helt hurdan du vill
(egentligen var här ännu 1 cup = 2,4 dl hackade valnötter, som jag har skippat alla gånger jag har bakat det här)
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°.
Blanda smör, socker och vaniljsocker. Rör i äggen ett i taget. Lös upp bikarbonatet i vattnet. Rör ner det och saltet i smör-socker-äggblandningen. Blanda i mjölet, den hackade chokladen och nötterna om du vill ha dem.
Grädda i 10-15 min, eller tills kanterna har blivit lite bruna. Låt svalna och så har de försvunnit på ett par timmar om din familj är lika glupsk som min...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar