Sidor

måndag 17 oktober 2011

Camden Markets

Jag hade tänkt skriva (kopiera) hit lite fin fakta från Wikipedia, men det stod inte på svenska och jag har inte lust att översätta. Ni kan googla själv. I alla fall så består Camden Markets av fyra huvudmarknader; Camden Lock Market, Stables Market, Camden Lock Village och Buck Street Market. Jag tror att vi var på alla, men är inte säker. Och de liksom sprider ut sej åt alla håll, så fast vi var på alla såg vi definitivt inte allt av stadsdelen Camden eller dens Markets.
Skyltar på Camden High Street 
De sålde massor av skor! Helt riktiga märken och fake, i butiker bredvid varandra.

Så här äter man i Camden Lock Village. Bakom mej fanns det en lång, lång rad med "luckor" i väggen till ett hus var man köpte maten. Från alla tänkbara världsdelar!

Så här såg det ut på en mera organiserad del av marknaden.

World famous market, förstår varför!

Imponerande skyltar

Och en till... Nästan srämmande!
Det var det niceigaste stället i London. Eller Hamleys, jag har inte bestämt mej. Det var massor, massor massor av "butiker", ni vet hur det är på en marknad. Men det verkade aldrig ta slut! På vissa ställen fanns det kläder, vissa mat, vissa smycken, vissa lite allt... Ni fattar. Kanske. Jag skulle inte kunna ha föreställt mej det här utan att på riktigt har varit där. Jag köpte bara en tskjorta och ett par skosnören, men jag skulle definitivt ha kunnat slösa bort alla mina pengar. Jag har ingen koll på hur länge vi var där, men åtminstone tre timmar. Jag skulle ha kunnat vara där tre dagar! Man hann inte på något sätt se allt. Det är säkert samma stämning i nästa hela Camden, så på ett sätt känns det som om man har sett det, men ändå inte alls. Allt ändrades hela tiden, man gick ett par meter och genast blev det annorlunda. De olika marknaderna var också lite olika, Buck Street var nästan bara kläder, Lock Village var mest kläder men också mat, smycken och väskor, Stables market allt mellan himmel och jord, och jag tror att den och Lock market liksom hade växt ihop och var ganska likadana. Sjukt stora! Det fanns en väg, Camden High Street, som gick igenom stadsdelen, och en flod som gjorde samma sak. Längs vägen fanns butiker, med helt otroliga skyltar! Det fanns i princip samma saker i butikerna som på marknaderna, bara lite mera organiserat. Men marknaderna var tusen gånger roligare!
Om ni inte har fattat det så var det en otroligt awesome plats. Om du är i Lodon ska du definitivt gå dit. Okej, det är kanske inte SÅ bra&roligt&bäst&nice om man är ganska gammal (eller vad vet jag, om någon hundraåring lyckas komma in på min blogg och följer med den så kanske den också skulle gilla Camden) eller har massa små barn. Ta massor av tid på dej, förbered dej på att gå massor och gå underground och ta metron till Camden Town.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar