Sidor

söndag 21 mars 2010

Italiensk spenat

Jag bakade ju alltså inte en äppelkaka utan orsak. Mommo och moffa ska komma hit i dag och äta lunch. Mamma Morot håller just på och gör spenatpasta som vi ska äta, och den är så god att fast jag inte brukar ha mat-recept i bloggen MÅSTE jag sätta hit den. Måttena är lite dåliga, men jag hoppas ni klarar er.
Spenat-laxpasta
90-100 g kallrökt lax
100 g spenat, som man hackar grovt
5 vitlöksklyftor, som man hackar fint
1 rejäl skvätt vitt vin ( det här är Mamma Morots recept)
Lagom mycket pasta (4-5 personer)
massa parmesanost
1 lök, hackad

KOKA PASTAN! Den behöver inte vara klar före du börjar, men nästan.
Stek vitlöken och löken i olivolja och smör tills de blir mjuka. Hacka laxen lite, i med den med. Det gäller att vara snabb i vändningarna! Sätt i massor av svartpeppar. Häll i vinet. Spenatdags! I med den, vänta tills den har blivit liten och snäll. Pasta, som jag hoppas att du har kokat redan, blandar du nu i. Mums, mums, bara att börja äta! Ja, och just det, sätt på massor parmesan innan du börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar