Sidor

fredag 12 mars 2010

Alexandersbakeler

Jag har hittat ett rätt så lätt recept i en tidning på alexsandersbakeler. Eftersom båda jag och Calzzi älskar dem tänkte jag att jag skulle testa. Sagt (tänkt) och gjort! Hittils har det varit lätt så lätt, och nu är bottnen i ugnen. Men jag tror att utmaningen ligger i att få dem att hållas hela när man lyfter dem på varandra (bottnarna alltså). Receptet kan jag väl i alla fall ge:

Till 12-16 st
200 g smör/margarin
1/2 dl socker
4dl vetemjöl
1 äggula
Fyllning:
Hallonsylt
glasyr:
4 dl florsocker
ett par msk vatten

Nyp det mjuka smöret, socker och mjöl till en grynig massa. Sätt i äggulan och blanda snabbt ihop till en jämn deg. Tillsätt ev. ett par msk vatten om det inte håller ihop. Kavla ut degen till en platta lika stor som plåten och lägg den på enplåt med bakplåtspapper.Grädda i 200° 8-10 minuter. Låt svalna lite innan du skär plattan i 24-32 bitar, beroende på hur stora du vill ha. Brad sylt på hälften av bitarna och lyft resten av bitarna ovanpå. Rör ihop glasyren och bred ut den på bakelserna. Låt svalna.

Det är inte så svårt som det ser ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar