Sidor

fredag 26 mars 2010

Cupcakes á la Jacca


Mina cupcakes ser inte riktigt ut som vanliga cupcakes. Jag har förenklat glasyren något, och satt ett par av mina gena favorit-kakrecept som botten. Den mörka sorten är av after-eightkasrecept, samma kaka som blir 12 stora muffins. Glasyren är också den mumsiga after eight-glasyren.
De ljusa cupcakesen är gjorda a en lime-sockerkakssmet, som blev 12 normala muffins. Eller, jag gjorde alla cupcakes i amerikanske muffinsformar, och de mörka fyllde ut dem helt medan de med de ljusa inte blev riktigt fulla. Receptet till de mörka finns i inlägget under, de ljusa kommer här(receptet passar alltså både i sockerkaksform, då utan glasyr och i muffinsformar):

Limesockekaka/Ljusa cupcakes á la Jacca
75 g smör/margarin
2 ägg
2 dl strösocker
1 lime, ska och saft av
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde
Glasyr:
1-1/2 dl florsocker
ca 2 msk vatten, eller så mycket det behövs. Jag mätte faktiskt inte.


  1. Sätt ugnen på 175°
  2. Smält smöret/margarinet
  3. Vispa ägg och socker pösigt, sätt i limeskal och limesaft och vispa lite till
  4. Blanda mjöl och bakpulver i en skild skål
  5. Sätt i mjölet i äggvispet och rör ihop
  6. Sätt också i smöret och grädden och rör tills det blir en jämn smet
  7. Grädda muffinsar i 10-15 min, kaka i 35-40 min
  8. OBS! Bara för muffinsarna: Låt svalna innan du sätter en "prick", stor som en slant ungefär, av glasyr mitt uppe på toppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar