Sidor

söndag 21 mars 2010

Äppelkaka II


Ja, det blir den andra äppelkakan för det här veckoslutet. Det här är en äppelkaka som jag faktiskt aldrig har smakat på, så jag kan inte garantera att den är god. Men om man ska tro på vad Mamma Morot säger är den definitivt jättegod.

Äppelkaka
Pajdeg:
150 g smör
3 dl mjöl
1 krm salt
ca 2 msk vatten
Toppa in smöret i mjölet bandat med salt, häll i vattnet och fixa det till en deg. Kavla/tumma ut i en pajform. Förgrädda inte bottnen!
Fyllning:
100 g smör
2 1/3 dl socker
2 ägg
3-4 äpplen
Rör ihop smör och socker till en gryning massa, blanda i äggen. Råriv äpplena och blanda i dem med. Häll smeten i degskalet och grädda i 225° i ca 30 minuter (Min paj, som jag gräddade i varmluftsugn, blev lite för brun i ett lite för tidigt skede, så kanske man kan grädda den i lägre).


De fina snirklorna där på gjorde jag med någon glitterglasyr som vi hade hemma, det gå säkert bra med vanlig, hemgjord också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar