Sidor

söndag 19 januari 2014

Dagens fakta



I dag lärde jag mig ett nytt namn för hjortron på engelska. Tidigare trodde jag det hette cloudberry, punkt, inga alternativ. Nu lärde jag mig att det i Kanada heter bakeapple av alla ord. Wikipedia visade att knotberry och averin också är ord för samma bär. 
En liten bakgrundshistoria kanske behövs. Jag och min familj planerar som bäst en ruska-resa till Inari (Fazer har en stuga också där), jag läste en blogg och någon hade plockar bakeapples. Jag läste det här högt, alla andra trodde det var äpplen, men min strålande slutledningsförmåga sa mig att eftersom de hade varit svåra och hitta och de sedan kokade sylt av dem måste det vara hjortron. I ivern blandade jag ihop både språk och andra ord och kallade dem i nästa mening för "uuniperuna". Att alla skrattade åt mig både för det och för att jag sa att det var hjortron kanske inte är svårt att förstå. Rätt hade jag i alla fall, det var inga ugnsäpplen utan hjortron bloggaren hade plockat där ute i skogen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar