Sidor

söndag 9 juni 2013

Sommarlovets spännande dagar

Jag har inte alls lust att blogga, för blogga är det sista jag gör när jag är uttåkad. Det blir ändå aldrog bra. Kameran har varit i Lappland, jag har inte gjort någonting alls, bara känt mig somrig och varit ute i solen, sovit länge, varit rastlös och uttråkad, men också tyckt att det har varit väldigt skönt när allt bara har varit tyst och ensamt.
Hälften av familjen åkte iväg till Lappland, och när dagarna gick ångrade jag mer och mer att jag inte följde med. I dag när de äntligen kom hem har jag ångrat mig mer än någonsin. Tänk om jag också skulle ha varit med där, på alla soliga fjäll, kalla sjöar och små stugor. I stället har jag varit hemma, både på vårt sommaställe och här i den civiliserade delen av världen. Båda har varit helt trevliga. På lande åkte vi med båten till våra kusiners ställe, som inte är helt nära. Där fanns massor av prästkragar, en brygga och grillmat. Det kändes väldigt mycket som sommar. Att åka hem en timme i en öppen båt på kvällen blev lite kallt där mot slutet, men ändå var det en otroligt fin dag.
Hemma har jag inte gjort mycket. Jag har läst. Legat i soffor och sängar. Lagat mat och bakat lite. Varit på ett mystiskt tak i det mystiska Esbo. Sovit, och varit ute väldigt mycket med vår älskade lilla hund. En dag hoppade jag faktiskt på ett tåg till stan med två av mina vänner. Så klart kom jag hem lite fattigare än när jag for... Fördelen med att inte göra sådant är att efter någon dag tröttnar man på att sitta framför datorn och börjar läsa i stället. Biblioteket är gratis och kanske man lär sig något på samma gång. Jag har läst väldigt mycket när jag var mindre, men under det senaste året är det inte många böcker jag har läst från pärm till pärm. Ännu färre bra böcker. Nu blir det tid att läsa hur mycket som helst. Just nu är det Muminböckerna som gäller, pappa läste dem för mig när jag var liten, men det är inte mycket jag kommer i håg. De passar fint när solen skiner ute. Man tror nästan att man är i Mumindalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar