Sidor

söndag 3 november 2013

Stockholm

Klockan var åtta, jag hade varit vaken sedan halv sex och var redan trött. Väl framme i Stockholm, på tågstationen dit Arlanda Express kom, började vi med att göra det våra mammor har varnat oss för att göra sedan vi har varit två. Vi tog emot godis av främmande gubbar. Gubbar i svarta kläder med mask framför ansiktet. Det var halloween och vi blev väldigt positivt inställda till Sverige redan då. Var annars bjuder man på godis som en liten välkomstpresent?

Efter att ha tagit oss in till centrum åkte vi genast till Fotografiska muséet. Definitivt min favorit bland muséerna vi besökte! 



Vi frös lite när vi måste vänta på båten till Djurgården och Waldermarsudde. Eller ganska mycket, det var iskallt och inte alls roligt.

Efter det fick vi fritid och shoppade i centrum tills fötterna värkte och plånboken var tom. Jag är ganska stolt över att jag faktiskt inte slösade bort så mycket pengar. Bara lite. 

På kvällen var det världens mest skrämmande spökvandring i gamla stan, jag är inte lättskrämd och speciellt inte av spöken och skelett men det här var på något sätt skrämmande. 


Godisshopping!

Rumskompisarna, minus Malin som var försvunnen. Vi bodde på ett litet och rätt trångt men ändå ganska mysigt vandrarhem i gamla stan. 



Moderna muséet var helt okej, kanske det jag gillade minst men inte tråkigt för det. Efter det blev det fritid igen, precis samma sak som dagen före. Shopping shopping shopping. 

Allt avslutades med Livrustkammaren, helt intressant och roligt. Alla var dödströtta och orkade just och just igenom middagen och hemresan. Jag lovar att precis alla sov väldigt gott natten efter.

Det var alltså en väldigt lyckad resa om ni inte förstod det! Att den var nästan helt gratis gjorde inte precis saken sämre. Att få ett textmeddelande när man är i Sverige med skolan, men skolans kamera i handen och skolans matpengar i fickan där det står att man får följa med till Wien på våren (med skolan, så klart) kändes ganska bra. Jag tycker väldigt mycket om min skola och lärarna som ordnar så att vi kan göra så här. Jag tycker också väldigt mycket om Stockholm och alla mina vänner som gjorde det här så roligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar