Sidor

söndag 19 maj 2013

NP's ocensurerade inlägg

Jag har en känsla av att Melina inte vill ha med allt som står i mitt inlägg, men för att det här är en rätt så sanningsenlig berättelse om mitt nouxveckoslut kommer den här. Kom ihåg att läsa Nya Pressuns blogg här, på nyapressun.blogspot.com.
Katti leker häxa alltså fixar sitt bidag till te-tävlingen.


Eurovisionsstudio á la scout.
Lägersäsongen är officiellt inledd, och mina axlar och rygg gör ont. Min kropp var inte riktigt beredd på att måsta gå ut i skogen, bära tungt och sova på hård mark. Ändå är det inget jag ångrar att jag gjorde, det var som de flesta scoutevenemang väldigt bra.
Det var bara sex scouter som fanns på Bemböles busshållplats när jag kom dit. Inte blev de flera heller, jag var redan lite sen. Först när vi var framme vid lägerplatsen dök latmasken Melina upp. På vägen till Haukkalampi, som var väldigt slingrig för att vi skulle få vandra tillräckligt, hade de fyra scouterna och två ledarna hunnit med ett litet rådd. En av uppgifterna var att bygga ett vapen, det byggdes tre pilbågar och en magisk pokestick. Alla kunde användas för att döda myror, de otroligt farliga små djuren. En matkontroll hann vi också med, fast Tobbe hade glömt korven till korvsoppan hemma i kylskåpet blev alla nöjda och glada.
Kvällen och eftermiddagen blev lång, men alla var nöjda och glada efter vandringen. Halvplutonstältet fick vi snabbt upp, och maten lagades också rätt så snabbt. Jag hade med en hängmatta alla låg och latade sig i, vi instiftade den nya traditionen ledarnas te-tävling (regler i slutet av inlägget) och hade ett improviserat lägerbål utan gitarr som mest gick ut på att alla satt i en hög på marken Melina, Katti och jag själv sjöng random sånger ur scoutsångboken. Melinas favoritkapitel är Andliga stunder, bara så ni vet. 
Någon gång på kvällen började det åska och regna lite smått, och knappt hann vi in i tältet innan det smattrade öronbedövande mot tältduken. Vi försökte få en pressu över skortstenshålet eftersom det regnade in så mycket. det lyckades helt bra men allas kläder blev totalt genomblöta. Med alla saker inuti tältet var det inte riktigt så rymligt som vi först hade tänkt oss. Sju personer låter inte som så mycket för ett halvplutonstält. Sju personer plus alla deras saker i totalt kaos är mycket. Väl inne i tältet började pysslandet med Kattis radio, vi ville ju lyssna på Eurovisionen! Ingen orkade ändå längre än till sista bidraget, men vi hade en fin stund när vi alla låg i sovsäckarna och sjöng med i varenda en mening i finlands bidrag. 
Nästa morgon sken solen och alla tittade ut ur tältet som små mullvadar. I alla fall hälften av tältet hade ont i sina axlar. Det får man av liggunderlag, innan man är van. På läger år det hur bra som helst, säsongens första natt är alltid värst. Jag var den enda som vågade gå på ett morgondopp, och blev överraskad av temperaturen i Haukkalampi. Det var faktiskt inte kallt. 
Efter morgonmål och ihoppackning blev det dags att sätta upp föräldrarnas spårning som hade gjorts kvällen innan, och att börja laga ärtsoppa. Jag och Melina satt en timme och var trötta vid parkeringsplatsen, resten kokade ärtsoppa. En hel del vargungar och familjer hade också tagit sig till Noux för avslutningen, och det blev vi så klart glada för. Helt för snart blev det ceremonier och avslutning, och efter det legendariska G-R-A-N-I- ropet blev det dags att åka hem.


Te-tävlingens regler
Te-tävlingen skapades tack vare Melina, som blev sugen på te när det inte fanns något te. Hon började experimentera och det blev till en tävling ledarna emellan, med scouterna som domare.
  • Endast ledare får delta.
  • Man tävlar ensam.
  • Man får använda en trangia, en kniv och naturmaterial, inget annat.
  • En domargrupp med minst tre medlemmar (som inte är ledare) bedömer individuellt tävlarnas prestationer, antingen med siffror (1-10) eller bara bäst, mellan och sämst. Sedan räknas det ut vem som fick bäst betyg.
  • Vinnaren belönas med massor av kramar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar