Sidor

måndag 6 maj 2013

Kreta

Jo, jag skulle helst ha blivit kvar, men min säng där var äckligt mjuk och man ska ju alltid gå från festen när den är som bäst. Omformulerat till att man alltid ska åka hem när det är som bäst så gjorde jag väl det rätta. Där var nästan trettio grader i luften och minst tjugo i havet, men att sedan komma hem till ett tjugo grader kallare Finland var helt trevligt. Jag började sakna det. 

Chania är Kretas största stad (vad jag vet) och en helt trevlig plats. Jag och pappa yrade in i en marknad, alla dog av hetta på de små gatorna, vi var turister på turistgatorna och ännu värre, om än inte lika mainstream, turister på gatorna var bara grekerna gick. 

Blommorna doftade faktiskt gott om någon undrar.

Fast det var en ganska stor stad var den full med hundar och katter. Som låg och sov mitt på gator, på bilar, i husruiner, under bord...

Gerani var däremot massor mindre och kyrkan var ungefär den största byggnaden. Det fanns inget egentligt centrum, och hela byn var full med apelsinodlingar. Därifrån stal vi den godaste apelsinen jag har ätit i mitt liv. Förbjuden frukt smakar bäst.

En dag hyrde vi en bil och åkte omkring lite på slingriga vägar uppe i bergen. Den här vägen var alltså en av Kretas största vägar.


Det blåste lite.

Vi kom fram till den finaste stranden jag har sett i mitt liv. På platserna efter den kommer alltså Railay beach och några stränder till, en strand någonstans i Koverhar, Hangös stränder, stränderna i norra Danmark och så vidare... Efalonisi heter platsen som alla trodde att var ett överskattat turistmål men visade sig vara en av de vackraste platser som existerar. Dessutom var sanden rosa på vissa ställen.



Här söndrade jag mina fotbotten på vassa stenar. Det enda minuset jag hittade med Efalonisi, till och med bilresan som tog tre timmar var den värd. 

Vår egen strand var gjord av runda, små stenar, men jag klagar inte. Redan egen strand gjorde det perfekt.


Jag måste ta med den här för att jag aldrig har sett mig själv likna en apa mera. Dessutom verkar jag helt för koncentrerad på min milkshake.

Pappa gick till ett fish spa, ingen annan vågade... 

Hejdå Kreta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar