Sidor

fredag 12 augusti 2011

Till lande

I morgon åker vi till lande, sista veckoslutet på sommarlovet. Bättre plats att vara på då finns inte! Om man blir kvar i stan är man bara med kompisar som klagar över att skolan börjar nästa tisdag. Det hinner man med på måndag... Alla bara stressar och har inget att göra och allt möjligt annat, så när man ärligt kan svara i telefonen att jag kan inte, jag är på lande, är bara skönt.
För en gångs skull hoppas jag att det regnar. Vårt lande är världens mysigaste ställe när det regnar. Man kan sitta inne och mysa, höra hur elden knastrar och äta blåbärsmuffins som jag har tänkt baka. För att det ska bli blåbärsmuffins krävs det att någon (jag) går och plockar bären, och då är det kanske inte lika roligt om det regnar. Med andra ord, för att det ska bli det perfekta sista-sommarlovs-veckoslutet det ska regna hela veckoslutet utom två timmar i morgon på eftermiddagen för då ska jag och plocka blåbär. Tyvärr går det inte att blogga därifrån, synd när jag nu plötsligt har sån blogginpiration. Sånt är livet, allt går inte exakt som man vill. Antagligen kommer det därför att vara strålande sol och 30 grader varmt hela veckoslutet när jag vill att det ska regna och vara iskallt. Vårt lande är superfint också då, men ibland verkar det som om det finns två olika platser med två olika hus. Det första, när det är stekhett och solen bländar en och man kommer in i köket med huvudvärk eftersom man har varit så mycket i solen, ser inget eftersom det är så ljust ute och tänker att oj, vad skönt att här är så svalt, och sedan det andra huset var man kommer in, det regnar eller slaskar eller är bara allmänt kallt höstväder och det är varmt och skönt och elden brinner i spisen. Oberoende av vilket hus man råkat komma in i så är det världens bästa ställe att vara på varma sommardagar och kalla höstveckoslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar