Sidor

fredag 12 augusti 2011

Olika experiment

Nu står min vildjästbörjan uppe på kylskåpet och väntar. Den ser ut som orange små bitar i ljusgult spad i en glasburk. Egentligen är det torkade aprikoser, honung, socker och vatten. Om fem dagar kommer den inte att se lika trevlig ut. Mamma undrade just om man kommer att våga äta något som är bakat med den... Vi ska nu se. Kanske den ser hur god ut som helst.
Så har jag också experimenterat med att göra eget vaniljsocker. För några dagar sen satt jag en burk med socker och en delad vaniljstång i ett skåp. Där stod den och skämdes ända tills i dag, när jag tog fram det och mixade alltihopa. Nu är burken i ett annat skåp och väntar på att användas. Den får nog vänta lite till, den smakar inte så mycket vanilj. Det borde bli bättre med tiden. Så är det med experiment, man kan aldrig veta. Jag har också testat att mixa vanligt socker, någon sade att det blir florsocker, och jo det blev det. Med lite större korn än köpt, men det beror säkert på mixern. Det dög inte riktigt till cupcakefrosting, den fick lite fel konsistens, och jag har inte prövat att göra något annat med "hemmagjort" florsocker. Testa gärna och berätta hur det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar