Sidor

fredag 12 augusti 2011

Sommarens bästa kaka

Jag vet att jag borde ha bloggat om det här tidigare, när det ännu var jordgubbssäsong, men så blev det nu inte. Kanske man ännu kan hitta jordgubbar någonstans... Hoppas det, för i så fall vet jag vad ni ska äta till efterrätt i morgon, eller i dag. Eller varenda en dag nästa sommar. Här kommer receptet på världens bästa jordgubbskaka med maräng, receptet från Farmors Café på Högsåra!
Botten:
3 äggulor
1 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
5 msk mjölk
1/2 dl smält smör
2 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Maräng:
3 äggvitor
1 1/2 dl socker
mandelspån
Fyllning:
ca. 5 dl vispgrädde
ca. 1 l jordgubbar

Blanda smör, socker och vaniljsocker. Blanda i äggulorna en i taget. Blanda ner mjöl och bakpulver växelvis med mjölken. Bred ut på en plåt (jo, det går fast det ser ut att vara helt för lite smet). Vispa marängen, bred över den råa smeten. Strö över mandelspån. Grädda i 175° 20 min.
Låt svalna, dela i två delar. Lägg ihop med vispad grädde och skivade jordgubbar emellan. Sätt mera grädde och jordgubbar på kakan. Pudra över florsocker och mandelspån, NJUT. Världens enklaste och godaste kaka, med ett lite konstigt recept, men jag lovar, det blir superbra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar