Sidor

söndag 14 augusti 2011

Landeveckoslutet

På lande gjorde vi ungefär ingenting. Som jag hade förutspått var det otroligt fint väder, supervarmt och skönt och helt som mitt på sommaren. Borde jag bli spågumma? Vi for ut med båten, till en strand och simmade, vattnet var riktigt varmt så här i slutet av sommaren. När solen sken var det stekhett, nästan för hett emellanåt, men när det kom ett moln så blev det genast kallare. Jag lagade blåbärsmuffins som blev goda. Det fick bli blåbär från frysen som mamma hade plockat för ett par veckor sen, jag orkade eller hann aldrig ut och plocka nya. Goda blev de i alla fall, men smeten frös av de frysta bären och blev lite jobbig att klicka ut i muffinsformar. Receptet finns här. Äpplena hade också blivit mogna, det blev miniäppelpajer i muffinsformar som verkligen var superlätta att göra. Skär lite äpplen i små bitar, sätt dem i muffinsformar, tolv stycken blir ganska lagom, blanda ungefär 100 g smör, 2 dl socker, 2 dl vetemjöl och 2 dl havregryn, smula över äpplena, in i 200° i 15 minuter, klart! Ungefär så, jag hade inget recept... Ågge var glad, vi gick på svampplockningsäventyr i skogen med honom. Svampen fattades, men alla var glada när vi kom tillbaka till huset. Alla var också glada när vi kom hem till stan, mamma sade att alla har tröttnat på lande men DET tror jag inte på. Alla har väl bara blivit så vana vid att kunna blogga och duscha varje dag att det känns som länge att vara borta i 30 timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar