Sidor

tisdag 7 juni 2011

Rabarberkaka med vitchoklad

Kakan blev superhypermegamumsig :) Den var på allvar en av de godaste kakorna jag någonsin har gjort!


Bara att gå ut på gården, eller till butiken, och hämta lite rabarber och laga en kaka snabbt, med andra ord! Om man inte orkar med det och bor lagom nära mej så kan man alltid frpga om jag kan laga en...
Jag tror att jag ska försöka laga något liknande som cupcakes också. Antagligen blir det på fredagen :)
Om man ska baka något hjälper det ju om man har receptet. Varsågoda!
Rabarberkaka med vitchoko
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl mjölk
125 g smält smör

Ca 2 stora / 4 små rabarberstjälkar
50 g smör
0,5 dl socker

100 g grovt hackad vitchoklad


Vispa ägg och socker
Blanda i mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kardemumma, men blanda dem först med varandra
Rör i smör och mjölk
Skär rabarbern i små bitar
Stek den tillsammand med smör och socker tills den mjuknar
Häll smeten i formen
Strö den hackade chokon över smeten
Klicka ut rabarberröran ovanpå alltihop
Grädda i 180 grader 35-40 min


- Posted using BlogPress from my äiPäd

1 kommentar:

  1. Låter smaskigt. Kommer gärna på kaffe - NÄR SOM HELST...;) Hoppas du njuter av sommarlovet

    SvaraRadera