Sidor

tisdag 15 oktober 2013

Att bryta normer



Jag och Ninni och några andra modiga representanter från elevkårsstyrelsen klädde ut oss i dag. Till våra tvillingar av det motsatta könet. Det är något smått idiotiskt projekt om att bryta normer, och de har valt just könsnormer som det vi ska bryta mot. Om jag uppmuntras att bryta normer, får jag inte då gå med ytterkläder inne? Eller strunta i att respektera lärarna, för det är det som förväntas av mig? Sluta att tala vänligt med någon? Skippa lunchen och äta ett salldshuvud i stället? Nej, det får jag inte, men jag ska använda pojkkläder. På samma gång kändes det dumt eftersom jag använde så gott som bara mina egna kläder. Jag klär mig rätt så lika som de flesta pojkar, bara kläder som passar bättre på min kropp. 
Kanske jag borde sluta vara irriterad på det här, det är trots allt bara ett litet projekt. Som jag som elevkårsstyrelse tydligen måste vara med på. Det var egentligen helt roligt när vi väl kom igång, men gör det något allt för att bryta normer? Snarare förstärker det dem, det enda vi gör är poängterar skillnader mellan pojkar och flickor och vad som är typiskt för det ena könet. Ska det inte dessutom få finnas olikheter? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar