Sidor

fredag 12 februari 2010

Härmed är det bevisat...

..att jag har en sjukdom. Symtomen är att man inte bloggar just alls i veckan, högst ett och ett halvt inlägg under tiden måndag-torsdag. Men som tur är jag bara sjuk halva veckan! I dag precis går sjukdomen över för den här veckan. Nu kan jag börja blogga igen! Okej, då ska jag börja med att berätta om vad vi åt till efterrätt den här fredagen. Svaret är...
Choklad-havreflarn, chokladsås med glass och så havrerutor som Fiisu absolut ville ha. Receptet på dem finns i något tidigare inlägg, vet inte exakt vilket. Och jo, du läste rätt och jag har inte skrivit det i fel ordning. Det var faktiskt chokladsås med glass på. Jag gjorde liiite för mycket chokladsås, så glassen simmade i den. Calzzi älskade den, som den obotliga godisgris hon är. Och så ska ni så klart få receptet på dom underbara chokladhavreflarnen; Ta ett recept på havreflarn, till exempel det här:

Ingredienser (ca 30 st.)

75 gramsmör
2 dlhavregryn
1,5 dlströsocker
1 stägg
1 mskvetemjöl
1 tskbakpulver

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör i havregrynen. Låt stå några minuter.
  2. Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen och blanda noggrannt.
  3. Ta hjälp av två skedar och klicka ut små, små klickar på plåtar med bakplåtspapper
  4. Grädda mitt i ugnen 6-10 minuter. Vill du ha dem böjda så ta hjälp av en flaska eller kavel och böj så fort de kommer ur ugnen. Annars låter du dem svalna på plåtarna.
Men, hacka dessutom i tre rader mjölkchoklad. Mums, mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar