Sidor

lördag 6 februari 2010

Experiment II

Okej, här kommer mitt andra experiment. Det experimentet har egentligen inget recept. Eller jo, jag försökte härma en kaka som min lärare gjorde, som var jättegod. Men hur den blev vet jag inte ännu, det återstår att se... Nåja, men receptet kan ni i alla fall få. Jag lovar, åtminstone smeten var god!

Kokos-apelsin-choklad-sockerkaka
Ingredienser:
125 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl socker
3 ägg
Saften av en halv apelsin
Avrivet skal av en apelsin
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl (eller lite mer om smeten verkar tunn)
1 1/2 tsk bakpulver
2 dl kokosflingor
Ca 1 rad mörk choklad

  1. Vispa äggen och sockret fint och pösigt
  2. Smält smöret och blanda i mjölken
  3. Blanda ihop de torra ingrediensernas, inkl. kokosflingorna
  4. Vispa ihop mjölk-smörblandningen med ägg-sockervispet
  5. Rör i apelsinsaften & -skalet
  6. Rör i mjöl-kokosblandningen
  7. Häll smeten i en form, vår är en silikonform som är 25 cm i diameter och 6 cm hög. Den tyck passa perfekt. Den här kakan blir inte så bra i en sockerkaksform.
  8. Riv chokladen över kakan med ett rivjärn
  9. Sätt in den i 175° ugn i ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar