Sidor

fredag 16 september 2011

Datorpersonligheter

Vi har fyra datorer och en iPad, alla med olika personligheter. Alla är speciella och bra och dåliga på sitt sätt, jag ska försöka förklara varför.

  • Den äldsta datorn är en Mac Mini, som ligger inne i en garderob och möglar. Den är riktigt gammal och har nu alla möjliga problem och är ganska långsam, men den fungerar. Jag funderade på att ta den till mitt rum men den fungerar typ inte med trådlöst internet så det fick vara. Den säger: "Jag är nu ganska gammal, men kan det mesta och försöker mitt bästa. Kanske jag har blivit lite långsam på senare år, och det är helt skönt att få vila upp sej här i garderoben."
  • Min personliga favorit är MacBooken. Det är den jag just nu bloggar från, och den är snäll och glad och vill oftast samarbeta. Här finns Spotify (okej det finns nog på alla datorer men det är härifrån den används) och det är den här datorn som sitter fast i vårt musiksystem när vi använder det. Den säger: "Jag är en helt vanlig dator som tycker om alla, och jag är nu bara normal och bra."
  • Så har vi vår iMac, en stoooor intebärbar dator som jag också bloggar från ganska ofta. Den står i arbetsrummet, och det är den jag skriver skolsaker och sånt med. Där finns också allt som är värt att spara sparat, och printern är kopplad till den. Den säger: "Jag är nu bara bäst, helt enkelt. Och eftersom jag är så bra behöver jag inte alltid göra som alla andra vill. Störst, bäst och vackrast, det är tre ord som beskriver mej bra. Men jajaa, jag är inte så elak, jag är nog också snäll ibland..."
  • Pappa Pärons MacBook Air, en superduperliten och tunn dator. Jättefin och lätt, och absolut nyast. Tyvärr är den på pappas jobb hela dagarna... Den säger: "Jag är bara en liten baby, jag har nu inte riktigt lärt mej allt ännu men jag försöker allt vad jag orkar. Snälla, bli inte arg på mej, lär mej istället hur man gör!"
  • iPaden är helt enkelt annorlunda. Den går egentligen inte att jämföra med de andra. Den är överlägset roligast, man kan sitta timmar och bara leka med den. Angry Birds på iPaden är roligaste spelet ever! Den säger: "jag är annorlunda och det betyder att ni får accepptera mej som jag är. Allt fungerar inte på mej, men håll med om att det inte alls är lika roligt att spela Fruitninja och Angry Birds på dator? Det är ert val, vill ni ha mej eller inte? Och när har ni senast sett en dator som är lika liten som jag?"
Så har vi ännu några hundra iSaker till, jag kan räkna upp dem och skriva en kort kommentar... Om nu någon är intresserad.

  • Två stycken gamla iPod nanon, ni vet de där små, små fyrkantiga sakerna, inte de avlånga utan modellen före dem. En röd och en silver. De används nästan inte alls nuförtiden, ingen laddar ner musik till iTunes nu när Spotify finns. Den silvriga var min, men jag sålde den till Fiisu för 25 € :)
  • En gammal iPod shuffle, rosa. Eller jag tror i alla fall att det är den gamla modellen. Det är Calzzis.
  • En iPhone 3, som jag tror att Pappa Päron just fick såld...
  • En iPhone 3 som föll i vattnet på sommaren = dog
  • Pappa Pärons iPhone 4, jippiii! Megajump är inte alls samma sak på iPaden
  • Så hade vi ett fosterbarn ett tag, en till iMac, men dens fläkt var sönder och vi gav den till konfirmationspresent till min kusin
Så vet ni lite mera om våra datorer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar